Wetenschap - 1 januari 1970

Steeds minder bedrijven verdienen aan de buik van de consument

Steeds minder bedrijven verdienen aan de buik van de consument

Steeds minder bedrijven verdienen aan de buik van de consument


Jaarlijks geven Nederlanders dertig miljard euro uit aan voeding en
genotmiddelen. Dat blijkt uit het rapport Wie Voedt Nederland? van het LEI.
Een steeds groter deel van dat geld komt terecht bij een paar groot
inkooporganisaties. Ahold, Laurus, Schuitema en Superunie strijken samen 85
procent van die dertig miljard op. Speciaalzaken als bakkers, slagers en
groenteboeren blijven terrein verliezen, net als de boeren. Kregen die in
de jaren zestig van veertig procent van wat de consument uitgaf aan voeding
en genotmiddelen, omstreeks 2000 was dat aandeel gehalveerd.
Nieuwe trend op de markt van de voeding zijn de schappen van de NS en de
benzinestations met voorverpakte broodjes. Shell is inmiddels ’s lands
grootste verkoper van kant-en-klare broodjes. Daarnaast doen ook de
‘merkenwinkels’ van Unilever en Douwe Egberts het erg goed. De verkoop van
levensmiddelen via het web is daarentegen niet van de grond gekomen. |
W.K.

Re:ageer