StartHub voor studentondernemers zit vol

Voor het eerst sinds de start anderhalf jaar geleden zit StartHub vol met startende bedrijven – veertien stuks. In deze zogeheten incubator leren de studenten op eigen benen staan als ondernemer.
Rob Ramaker

Foto: StartHub | Ondernemende studenten aan de slag in incubator StartHub

‘Qua huurders zijn we echt verder dan verwacht’, zegt Jannet de Jong, incubation manager. Vooral de laatste maanden ging het snel. In november zaten pas zes huurders in het voormalig gebouw Triton. ‘Ik weet niet wat, maar er is echt wat gebeurd.’ Nieuwkomers werken onder meer aan verticale binnentuinen en een eierraaprobot.

Het aantal ‘student members’, dat iets vrijblijvender kan snuffelen aan ondernemerschap, blijft nog wel achter bij de verwachtingen. De teller staat nu op 63 betalende leden maar De Jong hoopt op meer aanwas. Studenten blijken vooral af te komen op inhoudelijke evenementen. De Jong hoopt volgend jaar meer te organiseren, nu ze weet dat het driekoppige studentenbestuur niet langer part- maar fulltime aan de slag gaat.

Qua huurders zijn we echt verder dan verwacht

Jannet de Jong, incubation manager van StartHub

Ook op andere vlakken moet StartHub zich verder ontwikkelen. Zo wordt gezocht naar supporters, zoals alumni van Wageningen University en ‘partners’, bedrijven die startups bijstaan – praktisch en financieel. ‘Het gaat hierbij vaak om ondersteunende diensten, zoals banken en accountants’, zegt De Jong. Zij helpen de starters en hopen ondertussen op verdere klandizie. Uiteindelijk moet StartHub op deze manier voldoende eigen geld verdienen.

Verder wil De Jong dat er meer coaching en begeleiding komt voor studenten. Incubatoren in andere steden kunnen dit vaak al wel bieden. Nu vinden er wel workshops plaats maar er is geen ‘robuust en gestructureerd’ begeleidingstraject. Het voornaamste obstakel is het prijskaartje, zegt ze.

Echt vol zit StartHub overigens nooit, zegt De Jong. Bedrijfjes stromen ‘in principe’ na twee jaar uit om op eigen benen staan. Maar dit verschilt van product tot product. ‘Het duurt langer een robot te ontwikkelen dan een pakket gekleurde sokken.’ Ook zullen sommige bedrijfsideeën het niet gaan redden. Dit opent weer plekken voor nieuwe studentondernemers.