Organisatie - 2 oktober 2015

Start grootschalige campagne Communicatiewetenschappen

tekst:
Koen Guiking
1

Een grappige Valerio Zeno en een ernstige Dennis Storm spraken op 1 oktober in The Spot in Orion een groep potentiële studenten toe. De televisiepresentatoren reikten in Wageningen ook prijzen uit aan de winnaars van de Future City Challenge.

De Future City Challenge was uitgeroepen door de opleiding Communicatiewetenschappen van Wageningen University om meer landelijke bekendheid te verkrijgen, zo legde hoogleraar Noëlle Aarts uit aan de leerlingen die naar Wageningen waren gekomen voor de prijsuitreiking. ‘Dit is de aftrap van een grootschalige campagne’, onthulde ze.

Violet Oosterwijk en Geesje Burgering reageren uitbundig als ze horen dat ze de tweede prijs hebben gewonnen
Violet Oosterwijk en Geesje Burgering reageren uitbundig als ze horen dat ze de tweede prijs hebben gewonnen

‘Ik wist niet dat de promotie van de opleiding erachter zat,’ zei Violet Oosterwijk, winnaar van de tweede prijs, ‘maar het heeft wel geholpen. Ik wist niet dat je in Wageningen Communicatie kon studeren.’ Of ze nu overweegt in Wageningen te gaan studeren? ‘Daar heb ik nog niet over nagedacht.’

De vwo-scholieren die meededen aan de prijsvraag bedachten oplossingen voor stedelijke problemen én een manier om hun ideeën aan de buitenwereld te presenteren. In totaal stuurden 52 scholieren 23 inzendingen in. Maar de drie teams die in de prijzen vielen – city trips naar Berlijn, Rotterdam en Wageningen – kwamen allemaal van dezelfde school: UniC in Utrecht. Dat was niet helemaal toevallig. Voor de scholieren van UniC was deelname aan de prijsvraag onderdeel van een bestaand vak: Challenge. Er waren dus veel inzendingen uit Utrecht en bovendien hadden scholieren er veel tijd in kunnen steken.

Cristina Keune en Sterre van der Spek worden geïnterviewd door Valerio Zeno
Cristina Keune en Sterre van der Spek worden geïnterviewd door Valerio Zeno

‘Een leuke opdracht’, zeiden eersteprijswinnaars Sterre van der Spek en Cristina Keune, die middels een animatie uitlegden dat bewegingsenergie beter benut kan worden. Met energie die wordt opgewekt door fietsers kunnen auto’s worden opgeladen. Wrijvingsenergie van over wegen rijdende auto’s kan vervolgens gebruikt worden om lantaarnpalen te laten branden, legden de meiden uit in hun filmpje. En zo hadden ze meer voorbeelden. Met hun inzending wonnen ze een reis naar Berlijn. Ook zij wisten nog niet of ze in Wageningen Communicatiewetenschappen gaan studeren. ‘Maar ik denk dat ik me wel ga inschrijven voor de meeloopdag of voorlichtingsdag’, zei Keune.

De prijsuitreiking werd op een lichtvoetige manier aan elkaar gepraat door televisiepresentator Valerio Zeno. Ook de duidelijk door de opleiding voorgekookte vragen aan Noëlle Aarts, die uitlegde dat in Wageningen het vak communicatie met levenswetenschappen wordt gecombineerd, bracht hij op een grappige manier. Zijn partner in crime Dennis Storm was veel serieuzer. Hij hield een lezing over hoe slecht de wereld er aan toe is en dat de jongere generatie voor een enorme uitdaging staat om de planeet van de ondergang te redden. Hij liet wat filmpjes zien van inspirerende initiatieven wereldwijd en eindigde vervolgens met de boodschap dat 51 procent van alle milieuproblemen in de wereld verholpen kan worden als iedereen stopt met vlees eten. ‘De informatie ligt voor het oprapen’, zei Storm, refererend aan de filmpjes die hij overal had opgeduikeld, ‘maar het wordt niet goed gecommuniceerd. Dat is jullie opdracht’, sloot hij af.

Gerelateerde berichten

Re:acties 1

  • MaarToch...

    "Wrijvingsenergie van over wegen rijdende auto’s kan vervolgens gebruikt worden om lantaarnpalen te laten branden".

    Ja, dan moeten de auto's dus meer brandstof verstoken om de wrijving te overwinnen om vooruit te komen. Of heel veel fietsers moeten heel veel harder trappen om een paar auto's van acculading te voorzien. Maw: het is heel leuk gecommuniceerd, maar het gaat niet werken. Vanwege de wet van behoud van energie (als je wrijvingsenergie gaat aftappen neemt de wrijving toe, en moet er dus aan het begin méér energie ingestopt worden), en vanwege de verhoudingen (fitnessen levert ca. 100 watt op, misschien net genoeg voor de verlichting & de airco van de sportschool zelf).

    Maar dat neemt niet weg dat het creatieve scholoieren zijn, en dat de Bachelor Communicatiewetenschappen zulke creatieve scholieren verdient. Ik hoop wel dat ze - eenmaal op de uni - wat kritischer op zichzelf zijn.

    Reageer

Re:ageer