Sportkaart mogelijk 20 euro duurder

Sporten wordt vanaf volgend jaar een stukje prijziger, als het aan de universiteit ligt. De raad van bestuur wil de kaart twintig euro duurder maken, om de tweede sporthal betaalbaar te houden.
Linda van der Nat

Voor het komende collegejaar wil de universiteit de sportrechten met een tientje verhogen tot 84 euro, omdat de tweede sporthal pas eind 2015 klaar zal zijn en studenten dus maar een half jaar van de nieuwe faciliteiten gebruik zullen maken. Voor het collegejaar 2016-2017 zou er dan nog eens een tientje bij komen. Volgens de universiteit is een verhoging van de sportrechten gerechtvaardigd. Gelet op de prijzen bij andere universiteiten ‘betekent een verhoging naar 94 euro per jaar nog steeds een zeer gunstige prijs/kwaliteitverhouding’, aldus de universiteit in een brief aan de studentenraad.

Eind maart besloot de universiteit om de aanbestedingsprocedure voor de bouw van de tweede sporthal door te zetten, ook al staat Wageningen UR financieel onder druk door het achterblijven van de overheidsfinanciering. Om de exploitatie van de sporthal te bekostigen zoekt de universiteit andere financieringsbronnen.

De studentenraad heeft instemmingsrecht op het onderwerp, wat betekent dat de universiteit de plannen niet kan doorzetten zonder goedkeuring van de raadsleden. Volgens woordvoerder Sander Schalkx heeft de raad nog geen mening over de verhoging. ‘Daar gaan we het morgen met elkaar over hebben.’

Foto: Sven Menschel