Studentenleven

Sporters van het jaar gehuldigd

Vier vrouwen en een man kregen op donderdag 17 maart een prijs uitgereikt tijdens het Thymos Sportgala in The Spot.
Koen Guiking

Henri ten Klooster (rechts) maakt bekend dat Julie von Grünigen (tweede van rechts) sportvouw van het jaar is. Foto: Sven Menschel.

Triatleet Julie von Grünigen werd bekroond tot sportvrouw van het jaar, wielrenner Niels van der Pijl mag zich sportman van het jaar noemen, de roeiers Tessa van Hateren en Nynke Groot Koerkamp wonnen sportploeg van het jaar en handboogschutter Marleen Domburg werd sportcoach van het jaar.

Von Grünigen deed onder meer mee aan het wereldkampioenschap Ironman op Hawaii. Daarvoor kwalificeerde de Zwitserse zich doordat ze de snelste vrouw onder de 24 was bij de Ironman triatlon in Maastricht. Vanwege die prestaties werd ze uitgeroepen tot Wageningse studentensportvrouw van het jaar. Ze versloeg lacrosse-speler Julie Peletier, die ook voor het nationale team uitkomt, en klimmer Aniek Lith, die onder andere tweede werd op het Nederlands kampioenschap lead (routeklimmen).

Wielrenner Van der Pijl werd in 2015 onder andere zesde op het Nederlands kampioenschap tijdrijden voor vrije renners. De andere genomineerden waren hardloper Koen Jansen en basketballer Constantinos Patinios.

De roeiers Van Hateren en Groot Koerkamp wonnen in 2015 meerdere studentenwedstrijden in de dames twee zonder stuur en vielen net buiten de prijzen op het European University Rowing Championship in Hannover. Andere genomineerde sportploegen waren Heren 1 én Dames 1 van basketbalvereniging Sphinx, die beide fier aan kop gaan in de competitie, en de mannenestafetteploeg van atletiekvereniging Tarlétos, die op het NK in de prijzen vielen.

Marleen Domburg, eerder al eens genomineerd als sportvrouw van het jaar, ontving ditmaal de titel coach van het jaar. De oprichter van de Wageningse boogschuttersvereniging is zelf nog steeds succesvol op wedstrijden en geeft daarnaast training aan de andere Wageningse schutters.

Video van Julie von Grüningen op het WK Ironman