Het echte werk

‘Sommige mensen in Sierra Leone eten hun zieke dieren’

Wie? Leah Situnayake, masterstudent International Development uit Sri LankaWat? Thesis over het Community Animal Health Worker projectWaar? Koidu, Sierra Leone
Echica van Kelle

‘In Sierra Leone zijn de meeste gemeenschappen erg afhankelijk van dieren. De mensen hebben veel interactie met ze, terwijl ze vaak niemand hebben om hen te adviseren als hun dieren ziek worden.

De verspreiding van het ebolavirus via dieren in 2014 was de aanleiding voor het Community Animal Health Worker-project. Dit project selecteert mensen uit verschillende dorpen en leert hen basiskennis aan over dieren. Zo leert die persoon wanneer een dier ziek is, hoe het behandeld kan worden en wanneer het in quarantaine moet. Ik heb mijn thesis over dit project gedaan.

Gevaarlijke motortochten

Ik heb dingen gedaan die ik nooit voor mogelijk had gehouden, zoals achterop een motor door afgelegen gebieden in het Konodistrict reizen. Voor het project namen elke dag tientallen mensen interviews af in de gemeenschappen. Ze vroegen bijvoorbeeld naar gewoontes in de omgang met dieren. De dorpen waren zo afgelegen dat de interviewers ons niet konden bellen als er een probleem was. Daarom ging ik er elke paar dagen heen met mijn motorrijder. Ik controleerde of de gebruikte tablets nog werkten, of er geen problemen waren met de data en of interviews niet per ongeluk verwijderd waren. Motortochten kunnen daar erg gevaarlijk zijn, maar ik wist dat ik spijt zou krijgen als ik het niet zou doen. Achteraf waardeer ik deze ervaring enorm.

Ik heb ook zelf een paar interviews gedaan, om uit te vinden of het project ook iets kan betekenen in andere gemeenschappen. Ik kwam erachter dat ook die dorpen veel baat zouden hebben bij een getrainde dierenexpert, omdat sommige geïnterviewden daar vertelden dat ze hun zieke dieren opaten. Dat kan natuurlijk leiden tot een verspreiding van ziektes.

Veldwerk in Afrika

Ik wilde naar Afrika voor mijn thesis omdat ik daar nog nooit geweest was, en omdat ik er goede verhalen over had gehoord. Casussen bij mijn vakken gaan vaak over Afrika, dus ik dacht dat het interessant zou zijn om erheen te gaan en het zelf te ervaren. Ik zou het iedereen aanraden om veldwerk te doen voor je thesis. In plaats van achter een bureau naar nummers te kijken, kan je door veldwerk de resultaten linken aan gezichten en plaatsen. Hierdoor begrijp je beter wat ze bedoelen. Ik denk dat het ook verbetert wat je schrijft.

Het project was erg druk, dus vrije dagen had ik bijna niet. Als ik vrij was, ging ik met de locals sporten of wedstrijden kijken. Ik mis Sierra Leone enorm en hou vliegtickets in de gaten. Ik kan het momenteel niet betalen, maar ik zou op een dag graag teruggaan.’