Wetenschap - 26 april 2013
Sms-service helpt Afrikaanse boeren
Informatiegebrek belemmert ananasboeren in Benin.
Sms-dienst moet uitkomst brengen.

Meer informatie over prijzen en afzetmogelijkheden zou de boeren enorm helpen, stelt Arinloye. De oplossing die hij presenteert is verrassend: een sms-service voor de boeren, met informatie over prijzen en afzetmogelijkheden, in hun eigen taal. Heeft een arme Beninese ananasteler wel een mobieltje dan? Ja, weet Arinloye. 87 procent van de kleine boeren heeft een toestel, ook al kan maar 30 procent lezen en schrijven. 'De rest laat de berichten voorlezen door hun kinderen of hun buren', weet de onderzoeker.
Meerwaarde
Voor de uitwerking van zijn plan stelt Arinloye de oprichting van een publiek-private organisatie voor. Hij heeft uitgezocht welke partijen moeten samenwerken bij de sms-dienst. Zo wil hij een van de vijf mobiele netwerkbeheerders in Benin in het platform hebben. Een belangrijke informatiebron is het bureau voor de statistiek van Benin, dat heel veel marktinformatie verzamelt over ananas, maar dat niet verspreidt. Verder moeten afnemers, handelaren en verwerkers hun vraag naar ananas kunnen doorgeven en moet het nationale onderzoeksinstituut informatie over bijvoorbeeld ziektebestrijding online kunnen doorgeven. Die combinatie van informatie levert meerwaarde op voor de boeren, weet Arinloye uit de praktijk van Ghana.
Arinloye heeft in februari met twee andere promovendi een presentatie gegeven in Benin aan de beoogde deelnemers van het informatieplatform. Hij schrijft nu een projectplan om de sms-dienst in een jaar op poten te zetten. Daartoe moet hij de partijen aan elkaar koppelen, een licentie kopen en trainingen aan de boeren organiĀseren. Arinloye is ervan overtuigd dat hij de benodigde investering - 150.000 dollar - bij elkaar krijgt. 'Anders zijn mijn onderzoek en aanbevelingen voor niets ge-weest.'
Djalalou-Dine Arinloye promoveert op 25 april bij Onno Omta, hoogleraar Management Studies, en Tiny van Boekel, hoogleraar Food Quality and Design.