Wetenschap - 10 april 2008

Smaaklessen

‘Als je nu moest kiezen tussen een appel of een snoepje, wat zou je dan kiezen?’ Deze gewetensvraag stelde een verslaggever van Dag.tv vorige week tijdens de smaaklessen op de openbare basisschool de Vlindervallei in Amersfoort aan een leerling. Het antwoord klonk schuchter en twijfelend: ‘Een appel.’

opinie_0_512.jpg
opinie_0_512.jpg

Foto: .

De verslaggever zette haar beste interviewtechnieken in en confronteerde de ongeveer tienjarige scholier nog eens: ‘Ik geloof er niets van.’ Het meisje liet zich echter niet van de wijs brengen: ‘Ik geloof het wel.’
Vorige week woensdag vierde het door het ministerie van LNV ondersteunde lesprogramma Smaaklessen dat de duizendste school zich heeft ingeschreven. Dag.tv was één van de media die daarop afkwamen. ‘Je kunt wel spreken van een kleine mediahype’, zegt projectmedewerker Marlies Regelink van de leerstoelgroep Levensmiddelenchemie. ‘Het Jeugdjournaal was er, Hart van Nederland, Omroep Amersfoort. Zoveel aandacht hadden we nog niet eerder gehad.’ Vooral het Jeugdjournaal blijkt impact te hebben. Veel nieuwe aanmeldingen van vorige week waren het gevolg van die uitzending.
Er waren dan ook wel wat hotemetoten opgetrommeld bij de feestelijke les. Televisiekok en Smaaklesambassadeur Pierre Wind was er, en landbouwminister Gerda Verburg. ‘Die zijn er natuurlijk niet elke les bij’, vertelt Regelink. ‘We willen graag ouders meer betrekken bij de lessen. Dat worden dan officiële smaakouders. Dat zijn ouders die meehelpen in de klas, bij de voorbereiding van een smaakproefje of door bijvoorbeeld excursies te organiseren.’
De smaaklessen worden sinds 2006 gegeven op basisscholen. Doel is om schoolkinderen bewust te maken van hun voedselkeuze. Tijdens de lessen komen ze spelenderwijs in aanraking met voeding. Ze leren over smaak en gezondheid, maar ook over herkomst en productie van voedingsmiddelen.
Het succes van de smaaklessen smaakt naar meer. Straks misschien ook op middelbare scholen? Regelink: ‘Daar denken we over na. Het zou kunnen.’

Re:ageer