Sloop Biotechnion deze maand van start (video)

De sloop van het afgedankte Biotechniongebouw start later deze maand en moet over 9 maanden zijn afgerond. Alle onderzoekers zijn inmiddels verkast naar de Wageningse WUR-campus.
Rob Ramaker

De slopers beginnen op 22 augustus – het facilitair bedrijf houdt nog een slag om de arm – met werkzaamheden binnenin het Biotechnion. Wanneer dit is voltooid begint de afbraak van het gebouw zelf. Hierbij hoeven we geen spektakel en ontploffingen te verwachten, zegt Eise Ebbelink, Sectiehoofd Vastgoedbeleid bij het facilitair bedrijf van Wageningen UR. ‘Er komen een paar grote “knabbelapparaten” die het gebouw langzaam gaan slopen.’

Volgende jaar juni is het Biotechnion definitief geschiedenis. Daarna blijft het terrein braak liggen; er is nog geen nieuwe bestemming. Ook voor de rest van het Dreijen-terrein bestaan geen concrete nieuwbouwplannen.

Er komen een paar grote “knabbelapparaten” die het gebouw langzaam gaan slopen

Eise Ebbelink, sectiehoofd Vastgoedbeleid bij het Facilitair Bedrijf

Wel worden deze zomervakantie delen van het Scheikundegebouw en het Transitorium klaar gemaakt om vanaf september als onderwijsruimte te dienen. Het gaat hierbij om klein onderhoud en geen ingrijpende – en dus dure – verbouwingen. Het is één van de manieren waarop Wageningen University omgaat met groeiende studentenaantallen. Ebbelink verwacht dat komende jaren steeds meer (delen van) gebouwen zullen worden opgeknapt voor gebruik.

Overigens zijn de Dreijen nog niet helemaal verlaten. In het NMR-centrum werken nog steeds enkele WUR-onderzoekers. In gebouw de Valk zijn externe bedrijven gehuisvest en in het voormalig Computechnion wonen studenten.

Filmmaakster Helena Lighert maakte een impressie van de geschiedenis van de Dreijen.