Wetenschap - 12 januari 2015

Slimste verpakking wint Coverprijs

tekst:
Roelof Kleis

Nog niet eerder was de uitslag van de Coverprijs zo duidelijk. Het proefschrift van Jenneke Heising over slimme verpakkingen kreeg bijna de helft van de uitgebrachte stemmen.

Acht covers werden vlak voor Kerst door Resource genomineerd voor de Coverprijs 2014. De cover van Jenneke Heising stond van meet af aan op kop en dat bleef zo. Van de 1274 uitgebrachte stemmen kreeg Heising er 609, goed voor 48 procent van het totaal. Op grote afstand volgen Xiangdan Meng (Boerin in China, 17 procent) en Bob Mulder (Chronisch ziek, 13 procent).

 

Wat is dat eigenlijk, een slimme verpakking?

‘Een slimme verpakking geeft dynamische informatie over de kwaliteit van het product in de verpakking. In dit geval over de houdbaarheid van vis. Ik heb een methode ontworpen om aan de hand van metingen in de verpakking de versheid van de vis te voorspellen. Die metingen worden gedaan door een sensor.’

Jouw cover laat een verpakt mootje vis zien. Maar ik zie geen sensor?

‘Nee, die is er nog niet. Ik heb met een lab-opzet gewerkt, een glazen stolp met elektroden die metingen doen in een bakje water. Naast het bakje lag kabeljauw. De elektroden meten de geleidbaarheid van het water. Gassen als ammoniak en trimethylamine die vrijkomen uit de vis lossen op in het water en veranderen de geleidbaarheid. De sensor zal er uiteindelijk uitzien als een soort minichip, die je bijvoorbeeld met je smartphone kunt scannen.’

boek_intelligentpack_001.jpg

Kabeljauw? De vis op de cover is toch..

‘Zalm, ja. Met zalm zag het plaatje er mooier uit.’

Hoe is die cover ontstaan?

‘Via de drukker kwam ik in contact met Inzicht Grafisch Ontwerp. In een gesprek met de ontwerper heb ik verteld over mijn proefschrift. Ik wilde iets met verpakkingen op de cover. Maar hoe laat je zien dat een verpakking intelligent is? Dat is best lastig. Het label wijst daar nu op. Ik heb zelf de kleuren gekozen. Het eerste ontwerp was eigenlijk meteen goed.’

Nog flink gelobbyed?

‘Ja. We hebben het op de vakgroep rondgestuurd en op LinkedIn en Facebook gezet. Ik heb er zelfs een twitteraccount voor aangemaakt. Kennelijk heeft het gewerkt. Zelfs mijn proefschrift is bij de Forum-bieb al 800 keer gedownload.’

Krijgt het onderzoek een vervolg?

‘We willen bij Food Quality and Design meer onderzoek gaan doen naar de interacties tussen de verpakking en het voedsel. Zo ben ik nu onderzoek aan het opzetten naar zogeheten actieve verpakkingen die de houdbaarheid van het voedsel beïnvloeden. Verpakkingen die bijvoorbeeld gassen afvangen die binnenin ontstaan. Of anti-microbiële verpakkingen, waarbij stoffen vrijkomen uit de verpakking die het product langer houdbaar maken.’

boek_feminization_003.jpg

 

 

boek_communicating_007.jpg

Re:ageer