Wetenschap - 12 juni 2015

Slim bezig met mobiele batterij

tekst:
Roelof Kleis
1

Energie uit zon en wind kun je moeilijk sturen. Tenzij je de opgewekte energie tijdelijk op kunt slaan. In de elektrische auto bijvoorbeeld, de mobiele batterij van de toekomst.

De elektrische auto is min of meer de redding van de energiemaatschappijen, blijkt donderdagmiddag bij Acrres, onderdeel van Wageningen UR, in Lelystad. In het praktijkcentrum voor duurzame energie en groene grondstoffen is de afgelopen tijd het Smart Grid in Balans ontwikkeld. In dit project werken onder energieleverancier Enexis, Renault en laadpalenproducent GreenFlux samen.

Steeds meer automobilisten rijden elektrisch. In ons land zijn dat er op dit moment ruim 53.000, waaronder 14 procent volledig elektrisch. Dat is nog steeds maar een fractie van het totale wagenpark. Maar in 2020 zullen het er al 200.000 zijn. De wereld gaat in de toekomst naar ‘alle electric’, voorspelt Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft.

En waarom ook niet. Energie is er genoeg. ‘De zon geeft in een uur meer energie dan de hele wereld in een jaar verbruikt’, doceert de hoogleraar. Het grote probleem met duurzame energie is de opslag. De productie van duurzame energie loopt zelden in de pas met de consumptie van die energie. De zon schijnt ’s nachts nou eenmaal niet. En wat als al die elektrische auto’s op hetzelfde moment worden opgeladen?

Het antwoord is paradoxaal genoeg de elektrische auto zelf. De elektrische auto is volgens het Smart Grid in Balans-project de sleutel voor een duurzame toekomst. Juist omdat-ie op batterijen rijdt. Alle mobiele batterijen van alle elektrische auto’s samen vormen een enorme buffer voor duurzame energie. ‘De elektrische auto neemt de rol van de energiecentrales over’, verwoordt Van Wijk het populair.

Met de laadpaal als intermediair in dit slimme netwerk van rondgepompte energie tussen producent en consument, tussen centrale en auto en vice versa. Alles draait daarbij om de balans tussen het een en het ander. In Lelystad presenteerde Sycada een app die dit kunststukje levert. Op de app kan de elektrische rijder (onder meer) precies zien welke laadpaal duurzame stroom levert en welke niet en hoe lang het laden gaat duren.

En dit is nog maar het begin, zegt businessmanager Chris de Visser van Acrres. Nu kost al die stroom nog hetzelfde. Maar dat zal zeker veranderen. Hij sluit variabele tarieven, afhankelijk van vraag en aanbod, niet uit. Aan opslagruimte in je autobatterijen kun je zelfs geld verdienen. De elektrische rijder van de toekomst word onderdeel van het energiebedrijf.   

 

 

 


Re:acties 1

  • p

    Goed dat auto rijden sustainable wordt, maar de techniek waarmee dat gebeurd is questionable.
    100 jaar geleden hadden we auto's die reden op biofeuls en toen is jammer genoeg de keuze gemaakt om door te gaan met fossiele brandstoffen.
    Nu staan we weer voor een keuze en gaan we weer voor de vervuilenste oplossing.
    Waterstof of biobrandstof zijn betere alternatieven,maar wij kiezen voor electrische auto's. De energie wordt nog steeds geproduceerd in energie centrales waar fossiele brandstoofen worden gebruikt. Daarnaast is het nog veel belangrijker dat deze energie opgeslagen wordt in accu's/batterijen. Dit zijn verschrikkelijk vervuilende stukken techniek. In accu's zitten zeer zeldzame zware metalen die op extreem vervuilende manier worden gewonnen en die in hoog tempo opraken.Ook moeten deze auto's constant het gewicht van deze accu's meezeulen wat weer veel energie kost.
    Kunnen we een keer wat leren van geschiedenis?

    Reageer

Re:ageer