Studentenleven

Slaapgebrek bij 1 op 3 studenten

Bijna de helft van alle studenten heeft ’s morgens moeite met opstaan en ruim een derde voelt zich niet uitgeslapen bij het studeren. Studenten zouden beter op hun slaap moeten letten, vinden onderzoekers.
Hoger Onderwijs Persbureau

Foto: Nigel Pepper

De Nederlandse Vereniging voor Slaap/Waak Onderzoek wilde wel eens weten hoeveel slaapproblemen studenten hebben en wat dit met hun studieresultaten doet. Bijna veertienhonderd studenten van universiteiten en hogescholen deden aan het online onderzoek mee.

Slapen doen studenten lang niet altijd goed. Een kwart heeft meestal geen zin om te studeren vanwege slaperigheid en nog eens de helft overkomt dat elke week wel een keer. Twee op de drie studenten zou eigenlijk langer willen slapen.

Heeft dat gevolgen voor hun studie? Jazeker, want studenten met een slaaptekort behalen gemiddeld een half punt lager voor hun tentamens. Maar ze scoren toch evenveel studiepunten als hun uitgeslapen medestudenten.

‘De verschillen zijn niet enorm groot, maar ze zijn er wel’, zegt neuroloog Hans Hamburger van het Amsterdam Slaap Centrum. ‘De tendens is dat minder slaap tot slechtere prestaties leidt. Jonge mensen hebben veel reserves, maar als die zijn opgebruikt, wreekt het zich.’ Vorige week bleek overigens dat de studieresultaten van volwassenen niet beïnvloed werden door slaapgebrek.

Op de site van de Hersenstichting staat het belang van goed slapen uitgelegd en er zijn tips te vinden om beter te slapen.