Organisatie - 20 april 2016

Six out of ten for accessibility

tekst:
Roelof Kleis

Staff give the accessibility of the campus a six out of ten. Car drivers in particular are not satisfied, but they are even less impressed with the alternatives to the car. Students are more positive: they give a seven for their mode of transport. These results come from the latest mobility survey among staff and students.

The study by DTV Consultants shows what everyone really already knew: the accessibility of Wageningen and the campus is not great. Wageningen UR, the municipality and the province of Gelderland are currently making plans to improve that accessibility. According to DTV, bicycles as an alternative can make the difference.

At present, half of all employees cycle to work, slightly fewer than in the previous survey four years ago. DTV recommends starting a new campaign to encourage cycling. A bigger travel expenses allowance for cyclists could be part of that approach, as well as Park&Bike facilities at the A12 exit in Ede.

Joke Luttik, head of the Safety & Environmental Services department at Facilities and Services, says she does not yet know what the follow-up will be to the survey. ‘You have to look hard at what makes people change their behaviour.’ She points to an ongoing study at Alterra on how you can persuade people to abandon their cars and get on their bikes.

In addition to more cycling, flexible working hours are a promising alternative. Over half of the employees say that it is always or often possible to shift work times. That leaves room for more flexible working hours.

DTV Consultants also surveyed whether people travel for their work or study. Half of all staff never go on business trips. One in six have one trip a month and a quarter travel for work more than twice a month. Almost half of those trips are by car, while one in eleven is by plane. A striking result is that students are more likely to fly. Almost one fifth of all students had been on one or more trips by plane in the past year.

Reacties 7

  • Steven

    De campus is over het algemeen prima bereikbaar, juist met de auto en zeker in vergelijking met andere campussen in Nederland. Klagen is niemand vreemd en blijkbaar hoort dit onderzoek bij de strategie van de universiteit om mobiliteit vooral te zien als brede asfaltlanen. Voor een betere bereikbaarheid zou het goed zijn om de boel te verplaatsen naar Ede, dichter bij het station en dichter bij de snelweg. Ook zou het goed zijn om voor het ontwikkelen van nieuwe gebouwen na te denken over de bereikbaarheid ervan.

  • Roelof Kleis

    Op het gebied van fietsen stallen valt er inderdaad nog wel wat te verbeteren, blijkt ook uit het onderzoek. Een kart van de studenten geeft aan dat ze niet altijd een plek kunnen vinden voor hun fiets. Medewerkers hebben daar iets minder last van; een op de zeven vindt niet altijd een plek. Ook voor de auto wordt niet altijd een plekje gevonden, maar de problemen zijn hier minder.

  • Tijmen

    Het zou fijn zijn als met het extra promoten van fietsen ook meer fietsenstallingen beschikbaar gemaakt zouden worden bij de grotere gebouwen, hier is met de groei in studenten nog wel eens gebrek aan.

  • HdeVries

    Deze problematiek verschilt niet veel met overbezette leslokalen. Het zou daarom een goed idee zijn om de werkuren van een aantal dlo- of leerstoelgroepen te verschuiven naar de avonduren...

  • HdeVries

    Deze problematiek verschilt niet heel veel met overbezette leslokalen. Het zou daarom een goed idee zijn om de werkuren van een aantal dlo- of leerstoelgroepen te verschuiven naar de avonduren...

  • Martin

    Het zou toch mooi zijn als er een duidelijke 'fietssnelweg' richting het station zou komen, die niet paralel langs de Mansholtlaan ligt. Stoplichten langer en vaker op groen voor fietsers is ook een mooi voorbeeld! Laat de automobilist maar mopperen..

    • Kees

      Ja, want die willen echt heel erg graag met de auto. Die vinden het echt heel leuk om niet zo dicht bij hun werk te wonen en lekker elke dag een half uur in de file te moeten staan

  • Jairo

    Hoi


Re:ageer