Wetenschap

Shutdown raakt Amerikaanse universiteiten nog niet

Amerikaanse wetenschappers en studenten kunnen nu nog rustig doorwerken en -studeren. Toch zie je ook in de wetenschap de eerste rimpelingen van de 'shutdown'.
Hoger Onderwijs Persbureau

Nu de Republikeinen en Democraten in het Amerikaanse congres geen overeenstemming hebben bereikt over de federale begroting, mag de overheid opeens veel minder geld uitgeven. Nationale parken en musea sluiten hun deuren. Alleen de meest cruciale onderdelen van de federale overheid mogen worden voortgezet.

Maar het hoger onderwijs heeft er nog niet zoveel last van. Amerikaanse studenten krijgen nog steeds hun federale leningen en beurzen en universiteiten blijven gewoon open. Misschien lopen onderzoekers vertraging op als ze informatie willen hebben uit federale archieven, bibliotheken of musea, stelt de Chronicle of Higher Education.

Toch kunnen zelfs wetenschappers in Nederland merken dat de shutdown niet helemaal voorbij gaat aan de wetenschap. Op de veelgebruikte database PubMed prijkt sinds vanmorgen een waarschuwing dat de site op minimale bezetting draait.

Bovendien moeten bijna alle medewerkers van de National Science Foundation naar huis, aldus het tijdschrift Science. Dat is de Amerikaanse evenknie van onderzoeksfinancier NWO. Wetenschappers moeten misschien even wachten op hun geld en er is niemand om de post te verwerken.

De Republikeinen in het Amerikaanse congres willen graag de zorgverzekeringswet van de Democratische president Obama tegenhouden. Obama heeft een minderheid in het congres. De partijen werden het niet op tijd eens over de nieuwe begroting en daarom moet de Amerikaanse overheid allerlei niet-essentiële onderdelen van de federale overheid sluiten. De New York Times geeft een overzicht met voorbeelden en The Guardian heeft een mooi vraag-antwoordstuk over de shutdown.

In Nederland moet de Amerikaanse militaire begraafplaats in Margraten de poort voorlopig sluiten. Maar het Fulbright Center gaat gewoon door met beurzen verdelen onder studenten en onderzoekers die naar de Verenigde Staten willen gaan. “Wij krijgen wel subsidie van de Amerikaanse overheid, maar dat gebeurt twee keer per jaar”, zegt executive director Marcel Oomen. “We hebben nog onlangs geld ontvangen.”

Alleen kunnen Nederlandse studenten nu even geen visa voor de VS aanvragen. Dat zou voor problemen kunnen zorgen. Volgens Oomen vinden zijn Amerikaanse contactpersonen de shutdown ook bizar. “Als ze hierover praten is hun toon op zijn minst ironisch, zo niet negatief.”

Als de shutdown wekenlang gaat duren, worden de gevolgen volgens de Harvard Crimson ernstiger. Dan komen de betalingen aan studenten te laat en lopen wetenschappers vertraging op bij de aanvraag van nieuwe onderzoeksfinanciering.

De vraag is dus wanneer de shutdown weer voorbij is. De vorige keer, in 1996, duurde het drie weken. Toen was Bill Clinton president.