Serious Request op de Wageningse campus

Radiopresentator Giel Beelen en kornuiten zijn in december inmiddels net zo’n vertrouwde verschijning als Sinterklaas en de kerstman. Hun landelijke 3FM-actie Serious Request, ondersteund door het Glazen Huis, krijgt dit jaar ook in Wageningen aandacht met tal van activiteiten op 4 december. De gloednieuwe Studentendesk Rode Kruis Wageningen geldt als het brein achter de actie.

Foto: Sven Menschel

De actiedag op de campus begint ’s middags met een kerstmarkt in Forum waar onder andere gebak wordt verkocht. ’s Avonds kun je in de Spot eten en treden bands op. Later op de avond organiseren KSV, Ceres en SSR-W een feest waarvan de opbrengst naar het glazen huis gaat. 3FM zamelt dit jaar geld in om vrouwen te helpen die het slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld in conflictgebieden. Een richtbedrag voor de Wageningense actiedag is er niet, laat de Studentendesk Rode Kruis weten. ‘Hoe hoger de opbrengst hoe beter’, zegt bestuurslid Aster Boeschoten.

Daarnaast hopen Boeschoten en haar partners op meer naamsbekendheid voor hun organisatie, want die is nog erg jong. De Studentendesk Rode Kruis Wageningen werd deze zomer opgericht in navolging van vergelijkbare initiatieven in andere studentensteden. De term ‘Rode Kruis’ smaakt een beetje naar Rijnreisjes voor ouden van dagen, weet ook Boeschoten, maar dat is volgens haar onterecht. De organisatie is internationaal juist vooral bezig met ontwikkelingshulp en richt zich daarbij ook sterk op jongeren. De Wageningse tak van de Studentendesk ondersteunt dat met aansprekende acties.

Ook Pauline Verhoeven van de Studentendesk meent dat de organisatie wat toevoegt in Wageningen. ‘Ik denk zeker dat er behoefte is onder studenten om te helpen, maar de meesten willen niet vastzitten aan een maandelijkse donatie. Onze activiteiten bieden hier een oplossing voor. Daarnaast kunnen studenten ook vrijwilliger worden en zich op die manier inzetten voor het goede doel.’ Naast het centrale bestuur van de Studentendesk zijn verschillende commissies actief rond diverse projecten. Na Serious Request wordt er begin 2015 bijvoorbeeld een activiteit georganiseerd om de Voedselbank te ondersteunen.