Organisatie - 13 oktober 2011

Seniorstudenten: Nooit te oud om te leren

tekst:
Redactie

Ze zijn fanatiek, supergemotiveerd en weten precies wat hun doel is: de seniorstudenten. Wie zijn deze oudere jongeren en wat hopen ze op hun leeftijd nog tussen de collegebanken te vinden?
Door Mariska van den Berg en Ruben Higler.

18-vijftigplusstudent-Henk-.jpg
18-vijftigplusstudent-Henk-.jpg

Foto: .

Foto: Guy Ackermans.

Naam: Hendrik van der Honing (64)
Studie: MSc Organic Agriculture
'Mijn kleinkinderen vonden het maar vreemd dat opa in september ook naar school ging. Toen heb ik ze uitgelegd dat opa het belangrijk vindt om zich intellectueel te blijven ontwikkelen en dat ik gemotiveerd word door mijn drang om iets te kunnen betekenen voor de mensen, de maatschappij en het milieu. Een moderne calvinist als het ware. Ouder zijn dan de studenten om me heen is mij niet vreemd, toen ik in 1975 aan de opleiding milieuhygiëne begon in Wageningen had ik al tien jaar werkervaring achter de kiezen. Ik was waarschijnlijk een van de weinige getrouwde studenten en al helemaal de enige met een kinderzitje op mijn fiets.
Na jaren gewerkt te hebben in verschillende functies had ik toch een knagend gevoel. Waarom loopt de biodiversiteit terug? Waarom heeft de wereld honger? Om verdieping te vinden besloot ik weer de collegebanken in te duiken. De verschillen tussen toen en nu zijn enorm, een vak met vijftig studenten met twintig verschillende nationaliteiten, prachtig! Al deze studenten zijn ontzettend gemotiveerd en zitten vol goede ideeën. Het vakgebied is volwassen geworden en de kennis is gegroeid. Vroeger wisten we bijvoorbeeld niet dat de basische stof ammoniak de bodem verzuurt, nu is dit basiskennis.'

Naam: Wout van Orten-Luiten (52)
Studie: MSc Voeding en gezondheid
'Ik wilde vroeger altijd al dierenarts worden. Maar na mijn afstuderen viel het me tegen wat ik hiermee kon in mijn praktijk, met name bij dieren met chronische klachten. Ik bleef mezelf bijscholen en verdiepte me in het alternatieve circuit. Zo merkte ik dat met voeding veel meer mogelijk was dan Utrecht mij ooit geleerd had. Na lang twijfelen besloot ik voor de studie Humane voeding en gezondheid in Wageningen te gaan. Want als ik dadelijk tachtig ben, wil ik niet denken: 'Waarom heb ik het toen niet gedaan?'
Het was een grote omschakeling, vooral het eerste jaar. Na jarenlang een eigen praktijk te hebben gehad, was ik opeens weer student en moest ik de boeken in. Ik moest mijn sociale leven op een laag pitje zetten. Want naast mijn studie en het op-en-neer reizen, had ik ook nog een gezin dat aandacht wilde. De eerste keer in de collegezaal voelde wel vreemd. Studiegenoten schrokken in het begin van mijn leeftijd. Maar nu krijg ik ook gewoon mijn mailtjes en sms'jes met uitnodigingen.
Er is een hoop veranderd sinds ik diergeneeskunde studeerde. Vroeger moest alles met de hand en was je eeuwen bezig om informatie te zoeken over één onderwerp. Nu start je gewoon de computer op. Daar moest ik echt aan wennen. Maar ik vind het heerlijk om nieuwe dingen te leren. En wat ik wil als ik afgestudeerd ben? Het liefste doorgaan in onderzoek en onderwijs.'

Naam: Evelyne van Dongen (46)
Studie: MSc Management Economics and Consumer Studies
'Ik heb vroeger al in Wageningen gestudeerd. In 1987 haalde ik mijn hbo-diploma Facilitair management en ben ik bij een bank gaan werken. Na mijn zwangerschap heb ik een hoveniersopleiding gedaan. En zo ben ik uiteindelijk als docent op het mbo terecht gekomen. Ik merkte echter dat ik toe was aan een intellectuele uitdaging en mijn interesse lag vooral in de vraag hoe Nederland eruit moet gaan zien. Uiteindelijk wil ik met deze studie dan ook beleidsmaker worden.
Naast mijn studie geef ik zo'n vier dagen in de week les. Dit vergt veel doorzettingsvermogen en een goede planning, want het systeem is nu eenmaal niet ingericht op deeltijdstudies. Gelukkig staat mijn gezin volledig achter me. Vooral mijn dochters vinden het leuk. Van de zomer zat ik er echt even doorheen en wilde ik het liefst stoppen. Zij haalden me over om toch door te gaan. En dat is ook een van de redenen waarom ik dit doe: ik wil mijn dochters het goede voorbeeld geven.
Doordat ik zelf les geef, ben ik het gewend om met jongere mensen om te gaan. Bij mijn leerlingen voel ik me niet oud en op de universiteit ook niet. Ik merk wel dat mijn medestudenten het soms moeilijk vinden. Laatst deed ik bijvoorbeeld een bachelorvak en moesten we werkgroepjes vormen. Dan kiezen ze toch eerder iemand van hun eigen leeftijd. Maar uiteindelijk ben ik ook net zo onervaren als zij zijn.'

Naam: André Eshuis (54)
Studie: Kust en Zee management (voltijd) & Duurzame watertechnologie(deeltijd) aan VHL Leeuwarden
'Mede geïnspireerd door mijn kinderen, zij staan open voor nieuwe ervaringen en zijn vol verwondering over de wereld, besloot ik om dit jaar weer te gaan studeren. Mijn eerste studie-ervaring was een propedeuse filosofie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Sindsdien heb ik veel verschillend werk gedaan, zo ben ik timmerman, verpleegkundige en IT-ontwikkelaar geweest. Ik vind het belangrijk om jezelf continu te blijven ontwikkelen en je te blijven verwonderen. Mijn studiekeuze komt voort uit interesse voor het vakgebied, maar ook door het maatschappelijk belang dat eraan kleeft. De zee is een entiteit waar we nog maar weinig van af weten. Desondanks zijn we haar wel aan het vervuilen. Op deze manier gaan veel potenties van de zee verloren. De zee als bron van leven, energie, voeding en van schoonheid.
Het valt me op dat de manier van kennis­overdracht in de loop der jaren is veranderd. Waar het vroeger vooral luisteren was, draait het nu vooral om inter­actie. Jongere studenten kijken soms vreemd aan tegen een oudere student maar dat went snel. Er is volgens mij geen directe relatie tussen leeftijd en wijsheid. Bij de studiekeuze vind ik het belangrijk dat het hart wordt gevolgd, zo ontstaan gedreven vaklieden.'   
Leven lang leren
Het zogenaamde 'leven lang leren' was een belangrijk stokpaardje van de vorige minister van Onderwijs, Ronald Plasterk. Hij vond het oneerlijk dat mensen van dertig jaar of ouder een hoger collegegeld moesten betalen. Daarom schrapte hij die beperking, en betaalde dat door de financiering van de tweede studie af te schaffen. Die maatregelen zijn respectievelijk vorig jaar en dit jaar ingevoerd.
Dat heeft echter nog niet geleid tot een toestroom van oudere studenten. Aan de Wageningse universiteit studeren momenteel dertien mensen van vijftig jaar of ouder, voornamelijk masterstudenten. Dat is niet veel meer of minder dan de afgelopen vijf jaar. De verdeling over de opleidingen is heel divers. Bij Van Hall Larenstein studeren 37 vijftigplussers. De meeste volgen bij de hogeschool een opleiding in deeltijd.
Dat de opleidingen van Wageningen UR nog weinig extra ouderen trekken, zou te wijten zijn aan het kleine aantal deeltijdopleidingen. Verschillende opleidingen zijn momenteel aan het bekijken of ze daar wat aan kunnen doen.


Re:ageer