‘Schoppen en kijken of er iets beweegt’

Ecologische data omzetten in publieksvriendelijke applicaties, dat was het doel van de flora- en faunahackathon afgelopen weekend in Orion. Een onwaarschijnlijke coalitie van hackers, wetenschappers, ambtenaren en mensen uit het bedrijfsleven stak de koppen bij elkaar.

In witte T-shirts navigeren ze geconcentreerd door mysterieuze schermen vol data en broncode, ondertussen verstrooid reagerend op geïnteresseerde vragen: ‘Sorry, ik ben bezig’. Echte hackers dus. Enkele tientallen van hen kwamen afgelopen vrijdag naar Orion om samen met onderzoekers, designers en andere belanghebbenden 32 uur lang websites en apps te ontwikkelen.

Doel van deze flora- en faunahackathon is het genereren van oplossingen voor ecologische knelpunten. ‘Innovatie via de reguliere weg gaat te langzaam,’ stellen mede-organisatoren Rob Knapen en Casper Koomen. ‘Mensen denken te veel binnen de regels van hun organisatie. Wij zetten onbekenden samen in een snelkookpan. Zo ontstaat kruisbestuiving over de grenzen van organisaties heen.’

Open data

Bovendien hopen ze het potentieel van ‘open data’ aan te tonen. ‘Wetenschap functioneert soms als een ivoren toren. Ook Wageningen is te veel een gesloten systeem waarin onderzoekers data verzamelen en opslaan. Dankzij het internet en smartphones is er een enorme kans voor burgers om data te genereren en op een creatieve manier te gebruiken. Onze apps geven hen de mogelijkheid om een steentje bij te dragen.’

Er wordt in groepjes gewerkt aan verschillende projecten. Zoals een landkaart waarmee je kunt zien wat lokale boeren aanbieden. Een interactief spel dat jongeren de natuur in lokt. Een platform waarop mensen hun gedeelde tuinen kunnen managen. Een programma dat imkers helpt de ontwikkeling van hun bijenvolken bij te houden en te voorspellen.

Een van de groepjes zet zich in voor de Antilliaanse groene leguaan die met uitsterven wordt bedreigd. Probleem is dat de lokale bevolking het vlees graag op de barbecue legt. ‘Wie heeft dan ook de officiële naam Iguana delicatissima bedacht’, klaagt de betrokken Rene Pare, ‘dat is vragen om problemen!’ Zijn groepje ontwikkelt daarom de app ‘My iguana’, die individuele leguanen kan identificeren. Zo kan de bevolking helpen waardevolle data verzamelen over gedrag en verspreiding. Bovendien krijgt elke leguaan een eigen pagina waar mensen verhalen kunnen lezen en achterlaten. ‘Een leguaan met een naam en twintig followers leg je toch minder gauw op de barbecue.’

Treefie

‘Indrukwekkend en veelbelovend’, vindt de jury de creaties. De hoofdprijs van 2500 euro gaat naar het project Treefie, omdat ze al zo ver gevorderd zijn in het gebruiksklaar maken van de website. De gemeente Haarlem wil kinderen introduceren in de wereld van de bomen. Daartoe willen de hackers aan alle monumentale bomen een QR-code geven. Als je die scant, kom je op de pagina van de boom, met informatie en mogelijkheden tot interactie, zoals het maken van een treefie: een selfie met de boom.

Of de website ook echt gebruikt gaat worden is altijd afwachten, zegt Casper. Maar zijn doel is hoe dan ook bereikt. “Het gaat er ook om mensen met elkaar in contact te brengen en te laten zien dat het ook anders kan. Het concept van een hackaton lijkt inmiddels aan te slaan. Er is veel enthousiasme vanuit bedrijven en gemeenten.” Ook Rob is tevreden. ‘Wat wij als hackers doen is vooral schoppen tegen het systeem en dan kijken of er iets in beweging komt.’ Maar dat is voor de meesten nu van later zorg. Eerst willen ze naar bed.

Fotoreportage op Flickr