‘Scholieren beter bekendmaken met Communicatiewetenschappen’

Scholieren stuurden 23 ideeën in voor de Future City Challenge, een prijsvraag opgezet om de opleiding Communicatiewetenschappen te promoten. ‘Heel veel scholieren weten nu dat ze in Wageningen Communicatiewetenschappen kunnen studeren als ze willen werken aan de complexe vraagstukken van de 21e eeuw.’
Koen Guiking

De inzendingen kwamen binnen van scholieren uit het hele land, van Groningen tot Utrecht en van Lelystad tot Zwijndrecht, zo meldt docent Chantal Steuten. De deadline voor inzendingen was 23 september middernacht. Heel veel filmpjes en animaties zijn nog op de laatste dag binnengekomen. Ze zijn intussen allemaal op de facebookpagina van Communicatiewetenschappen geplaatst. ‘Maar het ging niet eens enkel om het aantal inzendingen’, zegt Steuten, die heel blij is met de grote belangstelling. ‘Het gaat er vooral om dat we duidelijk maken dat je in Wageningen een studie kunt doen die communicatie met life sciences combineert.’ Volgens haar is dat goed gelukt. Bovendien zaten er erg leuke inzendingen tussen, vindt Steuten. Oordeel zelf.

Op 1 oktober worden de drie beste inzendingen beloond met city trips naar Berlijn, Rotterdam en Wageningen. Valerio Zeno en Dennis Storm, bekend van verschillende televisieprogramma’s, zijn gestrikt om die prijzen uit te reiken. Ook rector magnificus Arthur Mol zal spreken. De universiteit probeert die middag zo veel mogelijk vwo-scholieren naar Orion te krijgen voor de afsluiting van de Future City Challenge. ‘Ook scholieren die niet hebben meegedaan zijn welkom.’ Dit moment wordt namelijk opnieuw aangegrepen om scholieren vanuit het hele land te vertellen over Communicatiewetenschappen en studeren in Wageningen.

Om scholieren te activeren deel te nemen aan de challenge werden onder meer de decanen van alle vwo-scholen in Nederland aangeschreven. Zij waren verzocht docenten te benaderen die leerlingen konden motiveren deel te nemen aan de wedstrijd. Op sommige scholen is dat duidelijk heel actief gedaan. Er zijn klassen waarvan meerdere groepjes scholieren iets hebben ingezonden, meldt Steuten. ‘En ik weet van een school uit Groningen dat ze op 1 oktober met twintig leerlingen naar Orion komen voor de prijsuitreiking. Een school uit Utrecht heeft ook al laten weten met een hele klas te komen.’