Wetenschap - 31 januari 2011

Scholier leert biobrandstof uit afval maken

Je neemt gebruikte papieren zakdoekjes uit de prullenbak. Daar voeg je water en enzymen bij, die cellulose in het papier omzetten in glucose. Deze suikers zet je vervolgens met bakkersgist om in bio-ethanol. Die oplossing distilleer je om een hoge concentratie alcohol te krijgen. Dan heb je je eigen biobrandstof gemaakt.

used-tissues.jpg
Dit proefje van Wageningen UR draait momenteel op tientallen middelbare scholen. Het is onderdeel van de Wageningse onderwijsmodule 'Food or Fuel' voor Natuur, Leven en Technologie (NLT), een keuzevak dat op 230 middelbare scholen wordt aangeboden.
'Twee studenten hebben de proef ontwikkeld', zegt Janneke van Seters van de leerstoel Bioprocestechnologie. 'Wij leveren alleen een handleiding, de scholen kunnen de proef op de som nemen met apparatuur die al in school aanwezig is of die ze gemakkelijk kunnen regelen, zoals  brouwapparatuur bij brouwers. Wageningen UR levert het enzym.'
De proef duurt vijf dagen en kost de scholieren totaal een paar uurtjes. 'Zo leer je het echt', vonden veel scholieren. Uit de evaluatie blijkt dat ze het een erg leuk vak vinden, meldde Van Seters afgelopen maand in een publicatie. Zij ontwikkelt onderwijs over de duurzame productie van fijnchemicaliën en biobrandstoffen in het onderzoeksprogramma B-Basic.
Opvallend bij de zakdoekjesproef is dat de universiteit de middelbare scholieren laat kennismaken met 'tweede generatie biobrandstoffen', terwijl de winning van biobrandstof uit cellulose nog volop in onderzoek is. 'Het principe is bekend', zegt Van Seters, 'maar het omzettingsproces kost nu nog meer energie dan het oplevert. Het onderzoek richt zich nu vooral op efficiënte processtappen.'
Wageningen UR schreef in totaal zeven lesmodules met eigen proefjes voor de middelbare scholen. Zo zijn er modules op het gebied van moleculaire gastronomie, algen kweken en de meteorologie in de stad. Nog eens drie lesmodules zijn in ontwikkeling, vertelt coördinator Jeroen Sijbers. 'Dit is naamsbekendheid en klantenbinding voor ons.' 
 

Re:ageer