Student - 14 mei 2015

Satirisch nieuws De Wureld als lopend vuurtje rond

1

Het ietwat saaie Wageningen kan wel wat spannend nieuws gebruiken, dachten drie Wageningse studenten. Sinds eind april slingeren ze bijna dagelijks grappige onzinberichten over Wageningen UR de wereld in via www.wureld.nl. Hun facebookpage werd binnen een maand al bijna 1600 keer geliket.

De redactie van De Wureld. Vlnr: Victor du Mee, Stefan Verweij en Dennis Beemsterboer. Foto: Aart-Jan van de Glind

Foto: De redactie van De Wureld, met vlnr: Victor du Mee, Stefan Verweij en Dennis Beemsterboer. Fotograaf: Aart-Jan van de Glind

Eén van de eerste berichten op wureld.nl ging over de ontruiming van een hennepkwekerij in het bestuurshok van studievereniging CODON. ‘In Wageningen wist iedereen natuurlijk meteen dat dit niet serieus was’, zegt Victor du Mee, één van de drie redacteuren van De Wureld. ‘Maar ik was vorig weekend in Groningen, waar ik vertelde dat ik in Wageningen studeerde, en toen begon er iemand over die hennepkwekerij.’ In het Hoge Noorden was duidelijk niet doorgedrongen dat het hier om satire ging.

Het idee voor De Wureld ontstond in de trein. In het hoofd van Dennis Beemsterboer. ‘Ik kwam uit Utrecht, een mooie stad waar veel gebeurt. En in de trein had ik op mijn mobiel nieuwssites en De Speld zitten lezen. Toen kwam ik aan op Ede-Wageningen en dacht ik: wat nou als we ook allerlei nieuws gaan brengen over Wageningen en de universiteit?’ Hij appte studievriend Victor du Mee, die direct enthousiast was. Samen waren ze het er al snel over eens dat ook Stefan Verweij gevraagd moest worden. ‘We hebben allemaal dezelfde flauwe humor’, zegt Verweij daarover.

Binnen twee weken zetten de studenten een site en facebookpagina op, bedachten ze tientallen verhaalideeën en gingen ze schrijven. ‘Het was half april en we wilden in de zelfstudieweek, eind april, online gaan’, zegt Verweij. Die week was zo uitgekiend omdat in die periode studenten veel studieontwijkend gedrag vertonen. De strategie pakte goed uit. ‘Binnen een dag hadden we al 800 likes. Het ging als een lopend vuurtje door Wageningen. Dat is de kracht van facebook’, zegt Du Mee. Verweij: ‘Wij hadden gedacht dat als we al onze vrienden zouden benaderen we ongeveer 120, maximaal 180 likes zouden krijgen. Dit was echt ver boven verwachting.’

Nu moeten de jongens natuurlijk wel volhouden. En dat beseffen ze zich ook. ‘We willen iedere dag minstens één bericht op de site zetten. Dat lukt ook wel, hoor. We kijken wat er in het landelijke nieuws is en wat er in Wageningen speelt, verdraaien het en knopen van alles aan elkaar’, zegt Beemsterboer. Ook hebben de drie geregeld even overleg. Via facebook delen ze nieuwtjes van Resource-online met elkaar, ze spreken af op de campus of drinken samen wat biertjes bij Beemsterboer thuis. ‘Er komen ook al mensen naar ons toe met ideeën voor verhalen’, zegt Verweij. ‘Tot nu toe hebben we die niet gebruikt, maar mensen mogen gerust verhalen insturen via redactie@wureld.nl. Als het goede verhalen zijn, dan kunnen we ze op de site zetten met de naam van de gastredacteur erbij.’

Re:acties 1

  • Kipke

    Gaan ze dan ook een fictieve serie lanceren van Mortierstraat 14A?

    Reageer

Re:ageer