Samenwerkingsverband Eat2Move opent loket voor bedrijven

Eat2Move opent een loket waar bedrijven kunnen aankloppen met vragen over sport, voeding en zorg. De opening vindt komende vrijdag plaats in het Helixgebouw op de Wageningse campus.
Rob Ramaker

Foto: Topatlete en WUR-studente Nadine Visser traint op sportcentrum Papendal dat deelneemt aan Eat2Move

(Guy Ackermans)

Het samenwerkingsverband, waarin Wageningen University & Research (WUR) en zes andere kennisorganisaties deelnemen, wil dé autoriteit worden op het gebied van voeding, sport en zorg, zegt projectcoördinator Anne van de Wiel. Tussen deze thema’s bestaan volgens haar veel dwarsverbanden. ‘Voor een marathon moet je goed trainen, maar voor een operatie ook.’ De ambitie is niet slechts belangstelling te krijgen uit Gelderland maar ook uit de rest van Nederland en internationaal.

Bedrijven kunnen niet slechts aankloppen voor specifieke kennis, maar ook om onderzoeksprojecten op te zetten. Hierbij zijn bedrijven in alle soorten en maten welkom, zegt Van de Wiel. ‘MKB, maar ook multinationals en startups.’ Eat2Move helpt hen nieuwe projecten en diensten te ontwikkelen. Bij iedere vraag wordt de juiste partner gezocht. Voor sport zijn bijvoorbeeld Sportcentrum Papendal en sportkoepel NOC*NSF een logische match, bij meer fundamentele kennis juist de WUR.

Promovendi

Eat2Move werd in 2014 gelanceerd. Het bestaat uit zeven organisaties waaronder WUR, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), Ziekenhuis Gelderse Vallei (ZGV) en NOC*NSF. Inmiddels zijn vier promovendi aan de slag bij WUR. Ook voerden Wageningse onderzoekers verscheidene korte onderzoeken uit binnen Eat2Move. Het samenwerkingsverband kreeg bij de start 2 miljoen euro subsidie van de provincie Gelderland. Momenteel wordt geëvalueerd of Eat2Move de komende 3 jaar nog eens hetzelfde bedrag krijgt. Het geld wordt gematcht door de deelnemende partners. Vanaf 2020 moet de organisatie op eigen benen staan.