Foto's - 12 maart 2015

Sacksioni voor een goed idee

tekst:
Roelof Kleis

De opleiding van wetenschappers leunt te veel op de ratio. Er moet meer ruimte komen voor creativiteit, intuïtie en gevoel, betoogt hoogleraar Marten Scheffer. Wie heeft het beste idee?

De beste en meest baanbrekende ideeen krijg je volgens Scheffer niet achter je bureau. Die ingevingen komen als je ontspant en ogenschijnlijk aan het lanterfanten bent. Beroemd zijn de dagelijkse wandelingetjes van Darwin. Scheffer noemt dat in een artikel in Ecology and Society ‘the hidden half of scientific thinking’. Het is er, het is belangrijk, maar het krijgt geen aandacht in de opleiding van studenten.

In het artikel Lang leve het lanterfanten in Resource pleit Scheffer voor een verplicht vak Wetenschappelijk Denken. Een vak dat studenten leert hoe de wetenschap werkt. ‘Hoe komen grote doorbraken tot stand. Wat is er naast allerlei  technieken, statistiek en experimentele opzet nog meer nodig? Daar is best veel over bekend. Kun je originaliteit aanleren en welke techniek van creatief denken zijn daar geschikt voor?’

Volgens Scheffer leren studenten maar een kant van het wetenschappelijke proces. ‘De andere kant, het exploreren en het speelse, daar hebben we het nooit over. Waarom houden we dat geheim?’ Scheffer doet een oproep om ideeen aan te dragen over hoe je studenten kunt scholen in creatief en origineel denken.

Voor de winnaar ligt een kaartje te wachten voor de jubileumvoorstelling van gitarist Harry Sacksioni in de Junushoff op donderdag 2 april. Scheffer speelt in de begeleidingsband van diens muziikale vriend Sacksioni. Inzendingen sturen naar roelof.kleis@wur.nl



Re:ageer