Student - 5 maart 2009

STILLE INTEGRATIE TIJDENS DE SCHILDERLES

Chinese en Nederlandse studenten bij elkaar brengen om van elkaar te leren. Dat is het doel van de bijeenkomst Meet your neighbour, dinsdagavond bij het studentenpastoraat in Wageningen. De opzet op zich is al een voorbeeld van integratie: een workshop Chinees schilderen onder de leiding van Titus de Jong, een Nederlandse beoefenaar van de Chinese schilderkunst.

Om inspiratie op te doen wordt er eerst een Chinese film opgezet. Beelden van watervallen, bomen, bergen en uitgestrekte meren vergezeld van kungfufilmmuziek, strelen de zintuigen van de ongeveer twintig aanwezige studenten, van wie pakweg de helft Chinees is.
Na de film streelt Titus zijn lange grijze baard terwijl hij penselen uit zijn tas tovert. ‘Jullie moeten bij de tafels gaan staan’, zegt hij met rustige stem. Nog een beetje verlegen staat iedereen op. ‘Rechtop staan, en houd je penseel vast alsof je een ei in je hand hebt. Niet te los maar ook niet te hard, dan breekt het ei.’
Titus dipt zijn penseel in Chinese inkt en begint horizontale lijnen te schilderen. De studenten doen hem na. Daarna volgen verticale lijnen, cirkels, bamboestengels en knotwilgen. ‘Bamboestengels, dat schilderden wij al in de kleuterklas’, zegt een Chinees meisje. En dat is te zien. De stengels van de Chinese studenten zijn een stuk mooier dan die van de Nederlanders. Maar bij de knotwilgen scoren de Hollanders weer beter.
‘Is er niet zo’n bekend verhaal over een nachtegaal en een keizer of zo, van een Chinese schrijver?’, vraagt een Nederlandse jongen plots. Een Chinees meisje antwoord verward: ‘Dat is toch van Hans Christian Andersen, dat is niet Chinees.’ Vanuit alle hoeken van de kamer klinkt gegiechel.
Na een tijdje schilderen ontstaat er een aangename stilte in het schilderzaaltje. Het enige geluid dat geproduceerd wordt, is dat van penselen die zachtjes en soepel over papier glijden. Als de twee groepen deelnemers al langs elkaar heen leven, dan doen ze dat vanavond in elk geval in harmonie.

Re:ageer