Wetenschap - 29 november 2001

SSHW wil ISDN-telefoon op afdelingen

SSHW wil ISDN-telefoon op afdelingen

Bewoners van de flats van de SSHW staan deze weken voor de keuze: overschakelen op een duurder ISDN-abonnement of zoeken naar een andere manier om te telefoneren. Afdelingen die kiezen voor ISDN moeten eenmalig 225 gulden op tafel leggen voor een nieuw toestel en aansluitkosten, het maandelijkse abonnement wordt 21 gulden duurder.

De KPN stopt volgend jaar met het doorgeven van een telimpuls, daardoor worden de telefoontikkers in veel studentenhuizen onbruikbaar. Studenten kunnen daardoor de telefoonkosten per persoon niet meer bijhouden. De SSHW wil niet doorgaan met de oude abonnementen omdat zij uiteindelijk opdraait voor onbetaalde rekeningen. Door het wegvallen van de tikkers verwachtte de SSHW veel conflicten over de telefoonrekening, en uiteindelijk veel onbetaalde rekeningen.

De SSHW heeft samen met bewonersorganisatie SFO en de universiteit het afgelopen jaar druk gezocht naar een oplossing voor het probleem. Een maand geleden zag het er naar uit dat die niet gevonden zou worden. De SSHW wilde de telefoonabonnementen voor de afdelingen opzeggen. De studentenhuisvester heeft deze week echter toch nog een overeenkomst gesloten met de plaatselijke Primafoonwinkel. Die gaat voor de helft van de prijs ISDN-telefoons leveren. Met die toestellen is het minstens tot januari 2004 mogelijk om de kosten per gesprek bij te houden. Studentenafdelingen krijgen tot 10 december de tijd om op het aanbod in te gaan.

De SSHW heeft volgens adjunct-directeur Jan Harkema lang overwogen om in zee te gaan met het bedrijfje AW-telecom. Dat ontwikkelt een telefoontikker die niet afhankelijk is van de telimpuls van KPN. AW-telecom kon echter niet garanderen dat het de tikkers voor 1 februari kan leveren.

Op de langere termijn wil de SSHW overschakelen op bellen via de computer. Daarbij bellen studenten goedkoop via het computernetwerk van de universiteit. Volgend jaar start de SSHW met de eerste proeven met dit zogenaamde Voice over IP-systeem. | K.V.

Re:ageer