Organisatie - 19 maart 2009

SPLITSBARE COLLEGEZALEN, EEN GOED IDEE?

Flexibiliteit, dat is het toverwoord bij de bouw van het tweede onderwijsgebouw op Wageningen campus. Ruimtes voor college, practicum en groepswerk moeten deelbaar worden. Zien studenten en docenten van Wageningen Universiteit daar ook iets in?

opinie_0_746.jpg
Dr. Pepijn van Oort, postdoc bij Gewas- en onkruidecologie
‘Ik kan me voorstellen dat het voordelig is. Soms is het lastig inschatten hoeveel studenten er zijn. Als het tegenvalt, kun je de zaal opsplitsen. Maar als dit een verkapte bezuinigingsmaatregel is om ons in te kleine zalen te proppen vind ik het natuurlijk niks. Verder moet je zowel in een hele als een halve zaal als docent met iedereen oogcontact kunt maken. In Atlas is op de begane grond een hele brede splitsbare zaal, maar door pilaren mis je soms oogcontact met mensen in de zaal. Ook moet de tussenwand zodanig zijn dat niet de speakers van de andere zaal in je oren tetteren.’

Tatiana Villarroel, student Forest and Nature Conservation
‘Met een goede geluidsisolatie is het een goed idee. Het kan ook goed zijn voor het milieu; je verspilt dan geen ruimte. Een kosten-batenanalyse moet wel laten zien dat je werkelijk wat bespaart. Kan de architect trouwens niet voor een nepzon zorgen in de collegezaal? Want ik mis de zon zo.’

Matthijs Gebbink, student Plantenwetenschappen
‘Het gaat best goed met de deelbare practicumzalen in Forum. Mijn tip voor nieuwbouw is niet te veel werkruimtes voor studenten naast elkaar, dat werkt niet rustig. Ze moeten ook niet kleiner worden dan voor tien tot twaalf man, anders heb je er niks aan. En graag trappen waarmee je in een keer van beneden naar de bovenste etage kunt, zonder overstappen. Liefst natuurlijk een roltrap.’

Alemayehu Layo, student Plant Sciences
‘Soms werken we hier in ploegen, omdat er niet genoeg ruimte is voor ons allemaal. Het zou goed zijn als zalen soms ook groter konden. Al bestaat dan de kans dat een docent te ver weg komt te staan en je hem niet meer kunt volgen.’

Annabeth van der Steege, student Voeding en gezondheid
‘Opdelen is handig. Voeding heeft veel studenten, en voor ons zijn er te weinig grote zalen, maar voor andere kleinere studies is het vast prettig. Het is niet fijn om met dertig man in een zaal voor honderd te zitten, dan moet je de boel overschreeuwen. Maar wij zullen kleine zalen nooit gebruiken.’

Dr. Guido Hooiveld, docent bij afdeling Humane voeding
‘De infrastructuur moet wel passen bij flexibel gebruik. Er moeten dus genoeg apparaten zijn en menselijke ondersteuning. We zijn afhankelijk van de practicumondersteuning bij de inrichting van ruimtes, en als er dan ook nog eens op een dag gewisseld moet worden, met ’s morgens een gedeelde en ’s middags een hele zaal, moet dat wel geregeld worden. Verder mis ik hier op Forum nog echte onderzoeksapparatuur. Ouderejaars studenten werken daarom nu veelal op de Dreijen, omdat die apparatuur vaak dusdanig specifiek is dat we die vanwege de financiën alleen op ons eigen lab hebben. Alleen kunnen we daar geen gebruik maken van centrale voorzieningen als labassistentie of practicumbeheerder. Dat moeten we dan zelf doen.’

Dr. Mark Aarts, docent bij Laboratorium voor Erfelijksheidsleer
‘Hoe flexibeler hoe beter, zou ik zeggen. Als ik er maar terecht kan. Nu zit ik met mijn studenten verspreid over drie practicumzalen, omdat het niet in een zaal past. Dat is niet handig. We hebben nu ook drie docenten nodig, terwijl je het bij deze groepsgrootte met twee af zou kunnen. Er zouden ook meer zalen geschikt moeten zijn voor werk aan transgene organismen, die moeten voldoen aan bepaalde wettelijke eisen, al heb je die faciliteiten niet altijd nodig. Een van de twee vakken die ik geef, geef ik nu noodgedwongen buiten Forum, omdat in die gespecialiseerde zaal dan iets anders is geroosterd.’

Martin Los, practicumondersteuner Dierwetenschappen
‘We draaien hier in een zaal van honderd studenten in vijf minuten een wand erin. Dat is een goed systeem. Je hoort elkaar niet, en alles is dubbel aangelegd, ook het geluidssysteem is gescheiden.
Tip voor de architect: kijk hier, het bevalt ons hier goed.’

Dr. Willem Hoogmoed, docent bij Agrarische bedrijfstechnologie
‘Het kan een prima idee zijn. De groepsgrootte verschilt zo vaak dat het moeilijk van tevoren vast is te stellen. Er moet wel voldoende geluidsisolatie zijn. Ik geef behalve in Forum ook les in het Technotron, en daar zijn de vaste wanden al te dun.’

Huib van Veen, student Bos- en natuurbeheer.
‘Ik wil wel graag overal naar buiten kunnen kijken, en er moet genoeg frisse lucht blijven komen.’

Robin van Groesen en Christel Seegers, studenten Biotechnologie, werken met zijn tweeën in een grote groepsruimte in Forum
‘Hier staan genoeg stoelen voor ons groepje van zestien met twee begeleiders. Maar er zijn maar twee computers die het doen, dus de rest zit nu ergens anders. Ruimtes indelen op basis van hoeveel mensen er gebruik van maken kan, als iedere ruimte maar een eigen uitgang blijft houden en de muren maar niet te dun worden. Als je toch last van elkaar hebt kun je de wand beter openlaten, is veel gezelliger.’

Marloes van der Kamp, student Internationaal land- en waterbeheer
‘Het kan, als het maar niet van die wandjes worden zoals ik op de middelbare school had, die waren niet geluidsdicht. Voor mij is de grootte van de collegebanken belangrijker. Ik ben 1 meter 80, maar pas niet overal in. Wageningen UR mag wat mij betreft bezuinigen op de architectuur van prestigieuze gebouwen, en meer uitgaan van functionaliteit en het geld dat zo overblijft besteden aan een talencentrum en mensa’s. Verder zie ik graag een minder versuffend klimaatsysteem en ramen waardoor je naar buiten kunt kijken.’

Hester van Nes, student Dierwetenschappen, in de pc-tuin op de vierde verdieping van Forum
‘Het lijkt me lastig dat je steeds iemand van onderhoud moet bellen om een tussenwand te plaatsen. En eigenlijk hadden ze Forum met minder loze ruimte moeten bouwen, dan had nog een gebouw niet eens gehoeven.’

Re:ageer