SHOUT Wageningen organiseert Pink Week

SHOUT Wageningen organiseert een Pink Week op Wageningen University. In de week van 5 tot en met 9 december vraagt de vereniging voor lesbiennes, homo's, biseksuelen en transgenders (LHBT’ers) meer aandacht voor deze groep.
Marijn Flipse

De week begint op maandag met een genderdag. ‘Veel mensen vinden dat je man of vrouw bent, maar er zit van alles tussenin. Daar willen we met studenten over in gesprek gaan. Er komen de hele week twee genderneutrale toiletten in Forum. Het maakt dan dus niet uit naar welk toilet je gaat’, zegt Rinske de Vries, PR voorzitter van SHOUT. Op dinsdag is er in het Heerenstraattheater een film te zien over de transitie van een transgender. Woensdag is er een lunchdiscussie in Impulse. Daar wordt aan de hand van stellingen gesproken over hoe het is om LHBT’er te zijn op de universiteit. Woensdagavond is er een roze pubquiz in The Spot met wat roze vragen.

China

Donderdag wordt er in Impulse een documentaire vertoond: Inside the Chinese closet. Deze documentaire volgt twee LHBT’ers in China. ‘We hebben de documentaire gekozen omdat er veel Chinese studenten in Wageningen zijn. En er was recent aandacht voor de trouwdruk vanuit ouders die veel Chinese jongeren ervaren.’ Op vrijdag is het Paarse Vrijdag, een landelijke dag waarbij je paars kunt dragen tegen homofobie in het onderwijs. ‘De Pink Week bouwt op naar Paarse Vrijdag. Dan staan we weer in Forum om informatie te verschaffen en SHOUT-bandjes uit te delen. Als je dan geen paarse kleding aan hebt kun je met een bandje laten zien dat je de Paarse Vrijdag ook steunt.’

‘Ik vond het tijdens mijn bachelor, toen ik zelf uit de kast kwam, niet zo moeilijk om ervoor uit te komen. Wel merk ik dat ik soms nog een keuze maak om het wel of niet te vertellen aan mensen op de universiteit. Als ik bijvoorbeeld hoor dat iemand lid is van een Christelijke vereniging of dat iemand uit een Afrikaans land komt, denk ik even na of ik zeg dat ik geen hetero ben of dat ik een vriendin heb’, vertelt De Vries. Ze heeft wel het gevoel dat er openheid is binnen de universiteit, alleen de zichtbaarheid is er niet echt voor haar gevoel.

‘Dat de regenboogvlag bij de Coming Out Day bij Forum uithing was echt een mijlpaal in mijn ogen. SHOUT zou wat kortere lijnen met de universiteit mogen hebben. Laatst sprak ik een decaan die eigenlijk niet veel wist over wat we doen. Daarnaast denk ik dat de universiteit wat meer aandacht kan besteden aan transgenderzaken, zoals de toiletten. De hoeveelheid genderneutrale toiletten vind ik beperkt.’