Organisatie - 1 januari 1970

Ruim helft telefoontjes incorrect opgenomen

Slechts vier van de tien telefoontjes naar recepties en secretariaten van Wageningen UR worden correct opgenomen. Dat zegt de stafafdeling communicatie van het bestuurscentrum na een onderzoek. De kenniseenheid Plant scoort het slechtst; slechts vijf procent van de bellers wordt daar begroet met ‘Wageningen UR.’

In de eerste week van maart heeft communicatie 300 ‘officiële ingangen’ van Wageningen UR gebeld en genoteerd met welke welkomstekst de beller werd begroet en hoe snel de telefoon werd opgenomen. De medewerkers van de kenniseenheid Agrotechnologie en voeding bleken zich het best te houden aan het voorschrift om in ieder geval de naam Wageningen UR of Wageningen Universiteit te noemen. 88 procent van de bellers werd begroet met de naam van de koepelorganisatie. Ook Groene ruimte scoorde met 56 procent boven het gemiddelde. Bij andere kenniseenheden werd minder dan de helft van de telefoontjes volgens de regels opgenomen.
Vooral de kenniseenheid Plant scoorde slecht. Volgens de huisstijlcoördinator van de kenniseenheid, Astrid de Best, is dat het gevolg van bewust beleid. De kenniseenheid heeft haar medewerkers gevraagd om vooral het A-merk te noemen, bijvoorbeeld Praktijkonderzoek Plant en Omgeving. Met de toevoeging ‘Wageningen UR’ wordt de naam te lang, vinden veel medewerkers. Bovendien wekt de plaatsaanduiding ‘Wageningen’ verwarring bij bellers naar vestigingen van het praktijkonderzoek in bijvoorbeeld Boskoop. Plant overweegt na het onderzoek om de medewerkers een nieuwe instructie te geven waarbij het wel verplicht wordt om Wageningen UR te noemen.
Communicatie heeft ook gemeten hoe snel de telefoon werd opgenomen. Het bestuurscentrum blijkt het minst alert, 46 procent van de telefoontjes werd binnen drie keer overgaan opgenomen. Ook qua snelheid scoort Agrotechnologie het best; bijna negentig procent van de telefoontjes werd opgenomen voordat het toestel drie keer had gerinkeld.
Niet alle medewerkers bleken overigens blij met het onderzoek van Communicatie. Vooral bij het departement Maatschappijwetenschappen stuitten de onderzoekers op veel ‘weerstand en commentaar’, schrijven zij in hun rapport. Bij het departement nam slechts zeven procent de telefoon correct op.
K.V.

Re:ageer