Ruim drieduizend aanmeldingen voor Orionfeest

Meer dan drieduizend studenten hebben zich al aangemeld voor het openingsfeest van onderwijsgebouw Orion.
Linda van der Nat

Op maandag 2 september, aansluitend op de officiële opening van het onderwijsgebouw door koningin Máxima, barst op de campus het feestgedruis los. Het grootste feest dat ooit door de universiteit is georganiseerd telt inmiddels al 2886 gasten, maar Susanne Laven, die het evenement coördineert, verwacht dat het uiteindelijke bezoekersaantal op bijna vierduizend komt. ‘Er melden zich nu dagelijks zo’n driehonderd mensen aan. Het wordt volgens mij ook een feest dat je als student gewoon niet wilt missen.’

Een hoofdrol tijdens de avond is weggelegd voor social media. Op het festivalterrein buiten kunnen studenten via Twitter en sms zelf een uur lang de muziekstijl bepalen. Laven: ‘Elk kwartier kunnen de studenten kiezen uit twee muziekstijlen. Dj’s van de vier grote verenigingen zullen die gaan draaien.’ Ook zal het social media team Spread the WURd de hele avond live verslag doen op twitter via #openingorion. Zo hoopt de universiteit een buzz rondom de opening van Orion te creeëren. ‘We zijn erg benieuwd naar de omvang van deze buzz; het zou leuk zijn als we in de top 10 van trending topics op twitter kunnen komen.’Na ‘Vote for your favourite’ bepalen The Partysquad en Vato Gonzalez & MC Tjen de muziek.

In het studentencafé The Spot spelen bands als Piñata en Eins Zwei & The Parallel Cinema en draaien dj’s van Miniculture tussendoor. De studenten van The Spot hebben samen met Popcultuur Wageningen de programmering samengesteld. Deze samenwerking zullen ze zeker gaan herhalen, dus er zijn meer bandjes in The Spot te verwachten komend jaar.

De feestelijkheden beginnen met een Orion pre-party diner bij verschillende restaurants in Wageningen. Om 19.15 wordt iedereen opgehaald met een fietsparade langs de studentverenigingen en belangrijke studentenwoningen zoals de Herenstraat, de Haarweg en Dijkgraaf. Op de beats van dj-collectief Miniculture begeeft de stoet zich naar Orion. Daar wordt in de collegezalen eens geen les gegeven, maar kan men genieten van de dansmoves van de Wageningse dansformatie Ill Skill Squad en de grappen van cabaretier Jurg van Ginkel.