Wetenschap

Rubiconbeurs voor weeronderzoeker Natalie Theeuwes

Meteorologe Natalie Theeuwes heeft een Rubiconbeurs binnengehaald. Hiermee gaat ze komende twee jaar aan de slag bij de University van Reading in Groot-Brittannië.
Rob Ramaker

Foto: Natalie Theeuwes

De Rubicon richt zich op jonge onderzoekers die ervaring willen opdoen in het buitenland. Theeuwes krijgt twee jaar lang de kans met Britse vakgenoten te werken. ‘Leuk en spannend’. Bovendien vergroot buitenlandervaring de kans op verdere wetenschappelijk beurzen en banen. De weeronderzoeker liep eerder al stage in Duitsland maar studeerde en promoveerde aan Wageningen University.

Theeuwes gaat in Reading onderzoek doen naar wolkvorming boven steden. ‘Ontstaan meer of minder wolken boven stedelijk gebieden’, vraagt ze zich af. ‘En door welke factoren wordt dit vormingsproces beïnvloed?’ Tijdens haar promotie bestudeerde Theeuwes het klimaat binnen steden, en dan vooral de temperatuur. Deze varieert afhankelijk van de gebouwhoogte en aanwezige begroeiing. ‘Misschien is dat voor wolken ook zo, maar dat is nog nooit onderzocht.’

Ontstaan meer of minder wolken boven stedelijk gebieden?

Natalie Theeuwes, onderzoeker bij Meteorologie en luchtkwaliteit

Honderd jonge wetenschappers vroegen deze ronde een Rubiconbeurs aan bij wetenschapsfinancier NWO. Van hen krijgen 22 personen – en dus exact 22 procent – daadwerkelijk een beurs. Het merendeel gaat naar de Verenigde Staten (10) en het Verenigd Koninkrijk (7). Andere bestemmingen zijn Australië, Zwitserland en Duitsland. Resource liet in maart al zien dat Rubicongangers vrijwel altijd naar westerse landen gaan met de VS als meest populaire bestemming.