Studentenleven

Rozen gekregen van je aanbidder? Vijf tips om ze langer mooi te houden

Het is vandaag Valentijnsdag. Je al dan niet geheime aanbidder heeft je een prachtige roos gegeven. Misschien zelfs wel een hele bos. Maar hoe zorg je ervoor dat ze niet na een dag al slap hangen? Wageningse onderzoekers weten raad.
Linda van der Nat

© Shutterstock

Eelke Westra, onderzoeker bij Wageningen Food & Biobased Research, doet veel onderzoek naar bewaring en transport van snijbloemen, waaronder rozen. Zijn vrouw kan vandaag ‘misschien’ rekenen op een paar rozen. ‘Ze ziet me al heel vaak met rode rozen verschijnen.’ Hij weet een paar manieren om de bloemen langer mooi te houden.

1. Koud en vochtig

Rozen blijven het langst goed bij temperaturen iets boven nul graden. Bovendien gaan ze mooi open bij een luchtvochtigheid van 90 procent. Westra: ‘Uiteraard is dit niet het plezierigste klimaat voor mensen. Nul graden is niet echt comfortabel en een luchtvochtigheid van 60 procent vinden mensen prettiger. Als je ze in je huiskamer zet moet je er dus genoegen mee nemen dat ze sneller uitbloeien.’ Zorg er dan in elk geval voor dat de bloemen niet in de volle zon of bij de verwarming staan.

2. Snijd de stengel netjes af

Westra: ‘Rozen zijn afgesneden en hebben dus een wond onderaan de stengel. Hierin gaan allerlei bacteriën groeien. Door het wegsnijden van de onderste 4 centimeter verwijder je een hoop viezigheid.’ Gebruik daarbij een scherp mes of tuinschaar. ‘Je moet de stengel niet platdrukken bij het afsnijden. Schuin afsnijden is dus aan te raden, maar daarmee vergroot je wel het wondoppervlak. Hoe scherper het mes, hoe vlakker je kan afsnijden.’

3. Hou het vaaswater schoon

Zet de bloemen in een schone vaas, ververs het water na een paar dagen en laat geen bladeren in het water hangen. Zo houd je bacteriën in toom. Hoe minder bacteriën, hoe langer de roos in leven blijft, aldus Westra.

4. Geef snijbloemenvoedsel

Bloemen hebben niet alleen vocht nodig, maar ook voedingsstoffen. In snijbloemenvoedsel voor rozen zitten waterverzachters, zuurregelaars, wateropnameverbeteraars en voedingssupplementen. Let wel op de dosering!

5. Het laatste redmiddel

Nieves Garcia Victoria, als onderzoeker verbonden aan Plant Research en werkzaam in de kassen in Bleiswijk, sluit zich aan bij de tips van Westra. Ze heeft nog een vijfde tip: ‘Rozen moeten zo snel mogelijk op water gezet worden. Als dit niet kan, omdat je eerst samen naar een romantisch diner gaat, kan het zijn dat je bloemen slap gaan hangen.’

Garcia: ‘Een beetje slappe rozen kunnen soms nog herstellen. Rol ze strak op in papier, zet ze in koud water en laat ze een hele nacht op een koude plek in huis staan. Met een beetje geluk zijn ze de volgende ochtend hersteld.’

Met bovenstaande tips zou je je rozen minstens een week lang mooi moeten kunnen houden, zegt Westra. ‘Als dat niet zo is, dan moet je misschien je aanbidder nog eens herbeoordelen.’