Organisatie - 18 juli 2017
Rondweg: WUR vertrouwt gemeente niet meer
9Wageningen University & Research heeft er geen vertrouwen meer in dat de gemeente Wageningen het bereikbaarheidsprobleem van de stad op korte termijn kan oplossen. Dat zegt WUR-woordvoerder Simon Vink.

Proeflocatie Carus zou moeten wijken voor de rondweg © Roelof Kleis
Op 3 juli nam de Wageningse gemeenteraad een onverwacht besluit over de door burgemeester en wethouders voorgestelde rondweg om de campus. De gemeenteraadsleden amendeerden het voorgestelde tracé langs de randen van de campus en de aangrenzende proefvelden. De coalitie koos voor een tracé dat grotendeels over WUR-grond loopt. Als een dergelijke weg er komt, moeten de proeflocaties van Carus, met daarin dure meetapparatuur, worden verplaatst.
Inpassingsplan
WUR is fel tegen dit gemeenteraadsbesluit en staat daarin niet alleen. Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland zijn ook niet blij met het besluit, zo blijkt uit een brief aan het Wageningse college. GS kondigden vorige week aan te willen ingrijpen via een zogeheten provinciaal inpassingsplan. Dit betekent dat de provincie de gemeente passeert en zelf een plan uitvoert op gemeentelijke grond. Zo’n maatregel wordt niet vaak gebruikt. In Wageningen is dat de laatste jaren één keer eerder gebeurd: bij de aanleg van de busbaan over de campus. WUR kan zich wel vinden een provinciaal inpassingsplan als het gaat om de bereikbaarheid, zegt woordvoerder Simon Vink.
Begrip
Vink noemt het besluit van de gemeenteraad over de rondweg ‘onrealistisch en onbegrijpelijk’. Het is feitelijk een nieuw plan, dat nog niet is dorgesproken en doorgerekend en minimaal 10 miljoen euro duurder zal zijn dan eerdere plannen, aldus Vink. Dat bedrag is volgens de raad van bestuur van Wageningen University & Research nodig om de kosten te dekken voor de sloop en verplaatsing van Carus. Vink: ‘Daarom hebben we als WUR wel begrip voor de provincie. Vooral omdat er op deze manier een grotere kans is dat een realistisch plan dichterbij komt. En omdat goede bereikbaarheid van Wageningen in het belang is van de hele regio.’
Goede bereikbaarheid van Wageningen is in het belang van de hele regio.
Overigens moeten de Provinciale Staten – het ‘parlement’ van de provincie – zich nog uitspreken over het voorstel van Gedeputeerde Staten – het provinciale ‘kabinet’ – om de regie over de aanleg van een rondweg in Wageningen over te nemen. Dat zal na de zomer gebeuren.
Siene Verbeek, Loes Kranenburg, Femke van der Meer en Sabine Ruijters
Beste Wur,
ReageerWij moeten voor maatschappijleer een verslag maken over de rondweg van Wageningen. Zouden jullie wellicht ons verder willen informeren waarom jullie tegen het huidige plan van de rondweg zijn?
Alvast Bedankt,
Loes, Femke, Sabine en Siene
Jeroen
Is een P&R bij de afrit een oplossing?? Gaat iemand zijn auto daar neerzetten om vervolgens even een paar minuten te wachten op een bus, paar minuten met de bus en vervolgens weer een paar minuten te lopen naar het juiste gebouw en dat op de terugweg weer? Dat terwijl je in een deel van die "paar" minuten al op de campus bent. Voor een keer is dat geen probleem, maar structureel je reistijd verhogen schrikt mensen af.
ReageerR. Ondweg
laat die rondweg toch lekker zitten en kijk naar de betere opties. twee suggesties: Bouw een P+R bij de afrit en laat de bus pendelen (busbaan ligt er nu toch al). Of stop het geld in een fietsenplan. Als er iets is dat Wageningen niet nodig heeft om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, dan is het wel meer asfalt.
ReageerR. Ondweg
laat die rondweg toch lekker zitten en kijk naar de betere opties. twee suggesties: Bouw een P+R bij de afrit en laat de bus pendelen (busbaan ligt er nu toch al). Of stop het geld in een fietsenplan. Als er iets is dat Wageningen niet nodig heeft om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, dan is het wel meer asfalt.
ReageerRenaat
Laat het bestuur van de Stichting Wageningen Research een brief schrijven aan de Gemeenteraad (dan kunnen we die allemaal lezen bij de Raadsstukken)
ReageerTheo de Vries
Waarom geen grote parkeer plaatsen bij A12 en A50 met gratis pendelbussen en fietsen? Daardoor geen rondweg meer nodig, minder asfalt en behoud van groen. Vooral een stuk goedkoper en beter voor milieu en als men de fiets neemt, scheelt dat weer een abonnement bij de sportschool.
ReageerCor Meurs
Weet je wat Provinciale Staten? Helemaal geen rondweg en grote parkeerplaatsen bij A12 en A50 voor bestemmingsverkeer Wageningen (Campus). En wifi-werk-pendelbussen en leenfietsen voor vervoer. Voordelen: veul goedkoper, je bent sneller op je werk, als je met de fiets gaat gezonder, minder parkeerplaatsen en meer groen op de Campus.
ReageerBriljant idee van een vriendin... #wegmetderondweg
Flabbergast
De kop dekt de lading niet!
ReageerOf is het in werkelijkheid toch de lading die niet correct is. Dat lijkt mij zo langzamerhand niet ondenkbaar...
hools
vele wageningers vertrouwt deze links gestuurde
Reageergemeenteraad ook niet...