Wetenschap - 6 december 2001

Roezemoesplaatsen en huiskamers in nieuw onderwijsgebouw

Roezemoesplaatsen en huiskamers in nieuw onderwijsgebouw

Er moet een nieuw onderwijsgebouw komen. Voor de kerst nog wordt een architect aangewezen en in januari begint het werk. Belangstellenden konden donderdag 29 november tijdens een forum met hun idee?n terecht bij bibliothecaris drs Leo Waaijers. Hij zal daarmee de architect voeden. "Nu eerst de architect voorblijven, zodat we straks niet alleen kunnen reageren op z?jn idee?n." De offici?le opening van het gebouw staat gepland op januari 2005.

De discussiemiddag ging over de invulling van de bibliotheek- en onderwijsruimten in het nieuwe onderwijsgebouw. Aanwezig waren mensen van de onderwijskant, studenten en medewerkers van de bibliotheek.

De discussie ging vooral over gevarieerde studieplaatsen, studielandschappen, ruimtes die een student nodig heeft. Ter illustratie vertelde Waaijers over zijn tijd als bibliothecaris in Delft. De studenten daar hadden vooral behoefte aan roezemoesplaatsen, boven de vele stilteplekken die aanwezig waren. De studieplaatsen kunnen vari?ren van een gezellige huiskamersfeer tot een zakelijke, kantoorachtige sfeer. Bij de inrichting van een onderwijsgebouw zijn verder zowel groepsruimtes als individuele ruimtes nodig, net als open en gesloten ruimtes.

Het gros van de mensen was echter gekomen voor een discussie over het onderwijsgedeelte. Dat bleek pas, toen de discussiemiddag anders verliep dan was gepland. Het ging niet zozeer over het onderwijsgedeelte, maar meer over de invulling van de bibliotheek. Sommigen stapten daarom al snel weer op. "Het heeft geen nut om te zeggen hoe de bibliotheek eruit moet gaan zien, als je de functie van het onderwijsgedeelte nog niet hebt besproken," was een argument om de zaal te verlaten.

Tijdens het verloop van het forum kwam de invulling van de onderwijsruimtes toch aan de orde. De pgo-plekken horen ruimtes te zijn waar je het net op kan. Per pgo-hokje is ook een printer gewenst. Daarnaast moet de universiteit individuele ruimtes bieden. Dit kunnen misschien zelfs langdurige werkplekken worden. Een student krijgt dan als het ware een tijdelijk kantoor. De landinrichters zien graag een ruim bureau in dit kantoor staan, zij pleiten voor royale kaartleesplekken. Verder moet er werkruimte komen voor tweetallen. Daarvoor zijn ??n tafel, ??n computer en twee stoelen nodig. Tenslotte moeten er groepsruimtes in het onderwijsgebouw komen. Lokalen of zalen waarin vijftig tot honderd zitplekken beschikbaar zijn. Daar mogen ook de pc's en print-faciliteiten niet ontbreken.

Niet alleen de invulling van de onderwijsruimtes en studielandschappen moet echter worden besproken met de architect. De discussie over het onderwijsgebouw is daarom niet afgelopen. Er volgen nog meer forums waarbij belangstellenden aanwezig kunnen zijn. | M.Hk

Re:ageer