Wetenschap

Roel Dijksma bij Universiteit van Nederland

De Wageningse hydrogeoloog Roel Dijksma geeft komende woensdag les in de bekende collegereeks Universiteit van Nederland. Onderwerp: de onstuimige natuur in IJsland.
Nicole van ‘t Wout Hofland

Foto: Roel Dijksma

Nederlanders zijn zeer bedreven in het omvormen en reguleren van hun landschap. Of het nu gaat om indammen van rivieren of het aanleggen van polders, de natuur wordt aangepast aan het leven. In IJsland is het juist andersom: daar heeft volgens Dijksma de natuur het voor het zeggen.

Breuklijn

IJsland bevindt zich bovenop de Mid-Atlantische rug, waar twee tektonische platen van elkaar af bewegen. Zo wordt IJsland volgens Dijksma, universitair docent bij de leerstoelgroep Hydrologie en Kwantitatief Waterbeheer, langzaam uit elkaar getrokken. De breuklijn die ontstaat vult zichzelf op met nieuw, warm gesteente. ‘Dit draagt bij aan de vulkanische activiteit van het eiland. Ook klimaatverandering heeft een hand in de ruige natuur van IJsland. Zo smelt bijvoorbeeld de Vatnajökull, de grootste gletsjer van het land, steeds sneller en wordt er steeds meer water afgevoerd naar de rivieren.’

De IJslandse bevolking is een beetje te vergelijken met een kolonie mieren

Roel Dijksma

Dat de natuur in IJsland zich niet zo makkelijk laat temmen,heeft gevolgen voor het leven op het eiland. ‘De IJslandse bevolking is een beetje te vergelijken met een kolonie mieren’, zegt Dijksma.‘Zodra een mierennest vernield wordt, gaan mieren weer hard aan het werk om een nieuw nest te bouwen’. Zo gaan de IJslanders ook te werk. Ze accepteren dat wegen en bruggen af en toe verwoest worden en bouwen deze weer op.

Fumerolen

Dijksma, WUR-teacher of the year 2016, werd uitgenodigd door een van zijn oud-studenten die nu werkzaam is bij de Universiteit van Nederland. Al jarenleidt hij excursies voor masterstudenten naar IJsland waar hij enthousiast zijn kennis over de bijzondere natuurfenomenen van het land deelt. In zijn college gaat hij bijzondere natuurfenomenen, zoals zogeheten fumerolen, grondwaterstroming, geisers en de relatie tussen ijs en vulkanen bespreken. Ook zal hij, met behulp van een experimentele set-up, de werking van geisers demonstreren.

Kaartjes voor de opnames in AIR Amsterdam zijn nog beschikbaar. Ook zullen de video’s over enkele weken online geplaatst worden.