Roadshow zet duurzaamheid in de etalage

Foodsharing, herbruikbare koffiecups en duurzame catering. Vanmiddag laat Wageningen UR zich van zijn meest duurzame kant zien.
Rob Ramaker

Wageningen UR heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in duurzaamheid. Al twee jaar op rij mag Wageningen Universiteit zich zelfs meest duurzame universiteit van het land noemen. Een waardering die is beloond met een bijzondere prijs; de zogenoemde ‘Sustainabul’. De laatste duurzame ontwikkelingen worden vandaag gepresenteerd tijdens de Sustainabul roadshow.

Consultancy bureau PWC concludeerde zes jaar geleden dat Wageningen UR achterliep in het voeren van een duurzame bedrijfsvoering. Reden voor de organisatie om duurzaamheid systematisch op te pakken. Met resultaat. Sinds 2011 wordt groene stroom afgenomen en beschikken diverse gebouwen over warmte-koude-opslag. Het milieujaarverslag is op orde, de nieuwe gebouwen voldoen aan hoge duurzaamheidseisen en jaarlijks wordt een CO2-footprint berekend.

Al met al is de achterstand inmiddels aardig ingelopen, zegt hoofd Veiligheid en Milieu Fennet van de Wetering van het Facilitair bedrijf. Ze vindt het jammer dat zo weinig mensen hierover weten. Vandaag brengt Wageningen UR de vorderingen van de laatste jaren daarom onder de aandacht.

Tijdens de lunchpauze (12.15-13.15) presenteren allerlei duurzame initiatieven zich in Forum. Daarna volgt een symposium (13.15-16.45 uur, zaal C222) met onder meer Marjan Minnesma (Urgenda en nummer 1 in de duurzame top 100 van Trouw) en Thomas Luttikholt (Waste Watchers).