Organisatie - 17 januari 2019

Ring road alternative back on table

tekst:
Roelof Kleis

There is hope again for the opponents of a ring road round campus: the provincial authority will also consider the environmental impact of a solution using the existing roads.

Photo of the bicycle path Dijkgraaf next to the Dassenbos. © Roelof Kleis

This surprising turnaround comes after the latest traffic counts were incorporated in the most recent traffic model. This shows traffic increasing up to 2030, but at a slower rate than predicted by the previous traffic model. That means the option of tackling the traffic jams to and from campus using the existing roads is back on the table alongside the option of a new ring road.

The alternative to the ring road is to widen Nijenoord Allee, without using any expensive tunnels or viaducts. So the crossroads will be at the same level. Incidentally, it is still unclear whether this solution would be enough to deal with the traffic jams. The province says ‘it cannot be ruled out in advance’ that this would be enough to resolve the accessibility problem.

This will allow a fair comparison of two alternatives.
Peter de Haan, Wageningen councillor

The Wageningen councillor responsible for transport Peter de Haan (Christian Union party) is more optimistic. In a memo to the council, he writes that the alternative ‘should be possible in terms of traffic flows’. At any rate, the provincial executive sees sufficient reason to assess the environmental impact of both routes. A choice will then be made in the spring for a route that will be worked out in more detail.

De Haan is pleased the province will be including an alternative to the campus ring road in its environmental impact assessment. ‘That will allow a fair comparison of two alternatives. But I am still concerned about how easy it will be for cyclists to cross Nijenoord Allee. That’s an important issue for the municipality.’

The crossings at Hoevestein and Bornsesteeg are particularly problematic. Thousands of cyclists a day cross at these points. Previous plans had included overpasses for this, but they will not be built because of the cost. The question of whether students will still be able to cross quickly and safely on their way to and from campus without tunnels or overpasses still has to be answered.

Reacties 6

  • Joris

    Waarom geen fietstunnels meenemen voor een optimale en veilige doorstroming voor het fietsverkeer naar de campus? De rijkste provincie ter wereld, die 65 miljoen wil neerleggen voor de komst van 1 bedrijf (Imec), zal toch ook wel enkele miljoenen extra over hebben voor een goeie en veilige bereikbaarheid? Ook de gemeente heeft nog geld beschikbaar.

  • Jos

    Eindelijk weer zicht op een normale aanpak! Veel minder groei van verkeer dus op te lossen met enkele verbeteringen aan bestaande infrastructuur en betere fietsroutes.
    Nu ook hoog tijd voor WUR om eindelijk een ambitieuzer mobiliteitsbeleid in te voeren.
    Radboudcampus en Uithof hebben met betaald/gereguleerd parkeren de helft minder autogebruik onder werknemers: 20 % tov 40%!! Dat kan een stuk beter voor deze groene universiteit.

  • Fietser

    Laat studenten en medewerkers eerst maar eens verkeersles volgen. Kennis van verkeersborden, haaientanden en wat dies meer zij laat te wensen over. Daarnaast moeten ze zich bewust zijn van hun omgeving en niet blindelings achter hun voorganger aan rijden.

    Voorbeeld: Fietsers die vanaf de Bornsesteeg oversteken naar de Churchillweg negeren haaientanden en gaan als een stel makke schapen achter elkaar voor het stoplicht staan. En daarmee blokkeren ze de doorgaande weg op de Nijenoordallee. Als kruisende fietser kijken ze dom om zich heen als je belt om er langs te gaan.


    We kunnen Wageningen wel idiot-proof maken, maar wat er tegenwoordig met extra belijning, suggestiestroken en pijlen op de weg wordt geconstrueerd is allesbehalve verkeersveiligheid.

  • HdeVries

    Is de milieubelasting van alle milieurapportages en berekeningen, inspraakronden en overleggen ondertussen niet belastender voor het milieu dan de weg zelf?
    Maakt mij ondertussen niet meer uit wát er komt áls er maar wat komt, je kunt toch niet iedereen tevreden maken. Wat een schoolvoorbeeld van bestuurlijke besluiteloosheid.

  • M.E. de Werker

    Ziehier het resultaat van kortzichtige wijze waarop zogenaamde belangenverenigingen zich profileren en de besluiteloosheid van gemeente zorgen er nu voor dat de verkeersveiligheid afgewenteld wordt op de studenten en het verkeer van/naar de campus. De doorstroom van/naar A12/A15/A50 die door en over Wageningse wegen is een factor die niet zomaar weggepoetst kan worden. Een rondweg waarbij de ontsluiting naar de campus buiten de stedelijke infrastructuur gehouden wordt, is voor het gemotoriseerde verkeer een uitstekende oplossing. Het fietsverkeer moet beter gekanaliseerd worden en d.m.v. een ongelijkvloerse oversteek van/naar de campus gaan. Dat kan op 3 punten: Kielekamp, Bongerd, Nijenoord/Kortenoord. Ongelijkvloers kan ook betekenen een fietsBRUG in plaats van tunnel.

    • Maarten

      Het kan natuurlijk ook een AUTObrug- of tunnel worden. Zal vast duurder zijn, maar maak voor fietsers en voetgangers zo aantrekkelijk mogelijk om van en naar de campus te gaan, dus met zo min mogelijk tunnels, bruggen en verkeerslichten. Dat scheelt gemotoriseerd verkeer.


Re:ageer