Opinie

Rijp voor de Walk of Fame

Tussen Atlas en Orion ligt op de campus een Walk of Fame van WUR. Daar kunnen bijzondere prestaties of momenten worden vereeuwigd. Iedereen kan een aanvraag indienen, de indiener betaalt de tegel zelf. Er liggen er nu een stuk of tien, met de nieuwste voor Petra Naber, WUR-ambassadeur in het voortgezet onderwijs. Wie of wat…
Yvonne de Hilster

Petra Naber (in het rood) kreeg bij haar afscheid op 13 december een tegel aangeboden in de Walk of Fame. © Guy Ackermans

Ferry Leenstra en Monice van Dongen, projectmanager en manager business development van Wageningen Livestock Research

Ferry: “De Walk of Fame is een leuk idee. Wie of wat daar in moet? Sicco Mansholt. Hij heeft veel betekend voor de landbouw. Dat mag dan de productiegerichte landbouw zijn waar we nu mee worstelen, maar in die tijd was het nodig.”Monice: “Ik denk aan Frank Westerman. Hij heeft zeer toegankelijke boeken geschreven over landbouwpolitiek en is alumnus. En Cees Veerman, als geestelijk vader van One Wageningen.” Ferry: “En wat dacht je van Anne Vondeling en Jeroen Dijsselbloem? Beiden hier afgestudeerd en minister van financiën geweest.”

Johan van den Hoven, servicedesk IT

“Weet je wie een tegel verdient? De mevrouw die ons elk jaar met Sinterklaas chocoladeletters komt brengen. Een senior onderzoeker van Wageningen Environmental Research. Mensen komen meestal met klachten bij ons, dit is een keer iets positiefs. En Anne van den Ban, daar heb ik veel respect voor. Ook toen hij al jaren met pensioen was bleef hij zich inzetten voor studenten uit Afrika, zodat zij hier konden studeren.”

Imke de Man, masterstudent Geo-information Science

“Ik had de vorige rector daar wel verwacht, Martin Kropff. Dat was toch wel een belangrijk persoon voor de universiteit. En het komende GNSK verdient zo’n tegel. Dit Groot Nederlands Studenten Kampioenschap is bijzonder omdat het in Wageningen wordt gehouden. Dit jaar is de zestigste editie en voor de tweede keer in Wageningen. Dan zullen ze wel een inzamelingsactie moeten starten om zo’n tegel te betalen.”

Vesna Prsic, Programme Coordinator Graduate School VLAG

“Het zou leuk zijn als er mensen van alle echelons in de Walk of Fame komen te liggen, want zij dragen net zo goed bij aan het succes van een organisatie. Als het om boegbeelden gaat, denk ik direct aan Louise Fresco, als bestuurder, schrijver en visionair. Om diezelfde reden zou ook Louise Vet een tegel verdienen. Verder denk ik aan de eerste vrouwelijke hoogleraar in Wageningen. Even zoeken (…), dat was Clara Willige Prins-Visser. In 1952 pas? Ik schrik soms van de onderbenutting van vrouwelijk talent in Nederland. Ook denk ik aan Margreet van den Burg, de Wageningse onderzoekster die op de barricaden heeft gestaan voor vrouwen in de wetenschap. En aan natuurkalenderman Arnold van Vliet, omdat hij een groot publiek bereikt.”

Robbert Jak, onderzoeker Wageningen Marine Research, Den Helder

Willem Brandenburg is de naam die direct bij mij opkomt, de pionier van het zeewieronderzoek. Hij was zijn tijd ver vooruit met zijn initiatieven en heeft veel publiciteit weten te genereren. Door zijn werk is zeewier uitgegroeid tot een Wagenings onderzoeksveld.”

Pippi-Lotte Maessen, bachelorstudent Levensmiddelentechnologie

“De Walk of Fame is nu wel karig, ja. Wie er van mij een plek mogen krijgen zijn goede, kenmerkende docenten. Gosse Schraa van microbiologie. Hij is ook Teacher of the Year geweest. Maar voor iedere Teacher of the Year standaard een eigen tegel gaat me wat ver. Dan hemel je iemand zo op. Bovendien, de viering van honderd jaar WUR verdient ook een tegel.”

Kees Hoogendoorn, afdelingshoofd financiën, Facilitair Bedrijf

“Een man die hier al heel lang werkt, overal op- en induikt en daardoor veel mensen maar ook veel details kent, is Peter Booman. Hij is nu directeur van het Facilitair Bedrijf en was bijvoorbeeld betrokken bij de fusie van WU en DLO en recenter bij de campusontwikkeling waaronder de realisatie van Plus Ultra en de komst van Unilever. Hij heeft het vertrouwen van de bestuurders en weet de politiek, de markt en de organisatie met elkaar te verbinden. Voor de buitenwereld is hij vaak minder zichtbaar. Het is plezierig om met hem samen te werken, en dat doe ik inmiddels alweer tien jaar. Ik kan me voorstellen dat je zo’n tegel legt bij iemands pensionering, maar wat mij betreft mag het nu al.”

Robin Dukker, bachelorstudent Bodem, Water, Atmosfeer

“Een docent waar ik in mijn eerste jaar college van heb gehad, Gert Peek, verdient wat mij betreft een plek in de Walk of Fame. Hij weet mensen enthousiast te maken voor bodemvakken en je ziet dat hij met veel plezier lesgeeft. Zijn enthousiasme en de voorbeelden die hij geeft en de vergelijkingen die hij maakt, zorgen dat de stof goed blijft hangen. Gert Peek is echt een docent die erbovenuit steekt.”

Marlou Lasschuijt, promovendus bij Humane Voeding

“Als promovendi van kamer 1.030 in Helix nomineren wij Henriette Fick en Els Siebelink van Humane Voeding. Henriette is onze hoofdverpleegkundige en Els onze onderzoeksdiëtist voor onder andere gecontroleerde voedingsinterventies. Zonder hen kan geen enkele humane studie draaien. Ze zijn al jaren cruciaal voor het onderzoek en altijd bereid om te helpen. Wat ons betreft verdienen ze daarom een tegel in de Walk of Fame.”

Arianne van Ballegooij, University Fund Wageningen, betrokken bij de Walk of Fame

“Het idee achter de Walk of Fame was dat bijzondere prestaties of gebeurtenissen die verbonden zijn met WUR zichtbaar zouden blijven. Dat iets wat gevierd is, ook een zichtbare plek in de historie kreeg. Zo ligt er een tegel ter viering van vijftig jaar Voorlichtingskunde. Vanuit het UFW pakken we de handschoen op als het gaat om de Teachers of the Year. Ik nodig iedereen met ideeën voor een tegel uit om het initiatief te nemen om er een te leggen.”