Wetenschap
Economie

Rijk bezuinigt 400 miljoen op onderzoek

De Rijksoverheid bezuinigt de komende jaren 50 miljoen euro op DLO. In totaal dalen de uitgaven voor wetenschappelijk onderzoek tussen 2012 en 2016 met 400 miljoen. Dat heeft het Rathenau Instituut uitgerekend.

Verschillende ministeries besteden in 2016 nog 4,4 miljard aan onderzoek. Dat is 700 miljoen euro minder dan in 2010. De afgelopen paar jaar heeft de overheid al 300 miljoen bezuinigd, maar nu leiden maatregelen in het Regeerakkoord tot verdere bezuinigingen, becijfert het Rathenau Instituut. Vooral het stopzetten van de innovatieprogramma’s en het Fonds Economische Structuurversterking (FES) begint door te werken. Naast DLO krijgen ook instituten als TNO en ECN aanzienlijk minder geld van het Rijk. Of deze instituten daadwerkelijk door bezuinigingen worden getroffen, is nog onduidelijk. Minister Verhagen heeft een topsectorenbeleid op poten gezet, waarbij overheid en bedrijven samen in kennis investeren. Verhagen geeft de bedrijven belastingvoordelen ter waarde van 500 miljoen als die meer investeren in kennis. Dat moet de overheidskorting van 400 miljoen compenseren.

De uitgaven voor de universiteiten blijven de komende jaren overeind. Dit jaar krijgen de universiteiten samen 2,3 miljard, in 2016 is dat 2,4 miljard. De berekening van het Rathenau Instituut, dat de publieke discussie over wetenschap en technologie wil stimuleren, komt op een moment dat het kabinet nadenkt over nieuwe bezuinigingen.