Resource 7: Wetenschap op de vierkante kilometer

Voor dit nummer gingen we naar het Zeeuwse dorpje Dreischor, waar we straks de beroemdste vierkante kilometer van Nederland vinden. Verder spraken we met Gert Kema, wiens project op de Filipijnen maar net gespaard werd door tyfoon Haiyan.

Dreischors

Wat heeft een willekeurige vierkante kilometer in Nederland ons te vertellen? Dat vraagt hoogleraar Joop Schaminee zich af. Hij prikte een vierkante kilometer in Zeeland en gaat de verhalen en eigenschappen die daarbij horen letterlijk tot de bodem uitzoeken. Kunstenaars en documentairemakers zijn razend enthousiast.

Hoogbegaafd

Hoogbegaafdheid klinkt als een zegen voor een universiteitsstudent: soepel door de stof heen, indruk maken op je profs, alleen maar hoge cijfers… Toch is de realiteit vaak anders. Studenten met een bovengemiddelde intelligentie hebben zo hun eigen problemen.

Het Nieuwe Werken

Twee jaar na de lancering van het Nieuwe Werken bij Wageningen UR wordt het concept maar mondjesmaat ingevoerd. Het idee van flexibele werkplekken zou voor onderzoekers niet erg geschikt zijn. Hoewel: ‘Veel mensen doen al aan het Nieuwe Werken zonder dat ze het door hebben.’

Verder in deze Resource:

– Zijn eetbare insecten wel veilig?

– Een interview met de nieuwe Idealisdirecteur Sylvie Deenen.