Resource 3: Hoeveel studenten kunnen er nog bij?

In Resource 3 wordt de vraag opgeworpen hoe lang Wageningen University nog kan blijven doorgroeien. Verder spreken medewerkers zich uit over het vertrek van Aalt Dijkhuizen.
Redactie

Hoe groot wil je worden?Met een groei van bijna 20 procent stijgt het Wageningse studentenaantal harder dan ooit. Dat stelt sommige opleidingen voor een uitdaging, want waar haal je voldoende docenten en faciliteiten vandaan? ‘Wij zouden liever niet veel meer groeien.’

Crème de la crèmeZe zijn slim, communicatief en breed geïnteresseerd: zes studenten doorliepen de afgelopen twee jaar bij ESG het eerste excellence programme van Wageningen University. Dit collegejaar start een universiteitsbreed Honours Programme. Hoe waren de ervaringen van de pioniers?

Ontwikkelingshulp met een dobbelsteenHoogleraar Erwin Bulte gebruikt onconventionele methodes om het succes van ontwikkelingshulp te meten. Met controlegroepen, die géén hulp krijgen, en met gedragsexperimenten die de corruptie van een stamhoofd meten. Hij boekt resultaat, maar krijgt ook het verwijt dat hij Afrikanen reduceert tot proefkonijnen.

Verder in deze Resource:

– Verslag van de opening van het academisch jaar.

– Nederlandse allochtone studenten mijden Wageningen.

– De Nieuwe Wildernis: vrijkaartjes voor de première van Nederlands grootste natuurfilm ooit.