Resource 16: Bruggen bouwen in zwaar weer

In deze Resource een portret van hoogleraar Rik Leemans die nauw betrokken is bij de publicaties van klimaatpanel IPCC. ‘De werkelijkheid gaat structureel harder dan scenario’s voorspellen’, constateert hij. Verder in deze Resource: Marjolijn Coppens legt uit waarom e-learning beste optie is voor een groeiende universiteit.

Imidacloprid of niet?

Is bijensterfte het werk van neonicotinoïden? Ja, zeggen en denken velen. Volgens hen zijn de neo’s rechtstreeks verantwoordelijk voor de hoge sterfte onder bijen. Nee, toont Wagenings onderzoek aan. Intussen lijkt het met de sterfte voorzichtig de goede kant op te gaan.

Medezeggenschap op de schop

De verkiezingen voor medezeggenschap komen weer in het vizier. Maar er stellen zich weinig kandidaten beschikbaar en er wordt weinig gestemd. Vanuit de medezeggenschap zelf klinkt de roep om vernieuwing, zo bleek tijdens een inspiratiemiddag eind maart. Wat zijn de problemen en bijbehorende oplossingen?

Nare parasiet verziekt stage

Op stage in een (sub)tropisch land doen de Wageningense studenten niet alleen vaardigheden op, maar vaak ook lokale parasieten, zoals de verschrikkelijke bilharzia. Marchel Ratering, voormalig assistent van de studentenarts zocht uit hoe vaak dat voorkomt.

Verder in deze Resource:

• Wageningen onder vuur in discussie over petflessen. – Ceres heeft primeur met Wageningse Color Run.