Wetenschap

Research Award wordt jaarlijkse prijs

De onderzoeksprijs voor jonge wetenschappers wordt vanaf dit jaar elk jaar uitgereikt. Het Universiteitsfonds Wageningen (UFW) wil talentvolle onderzoekers vaker in het zonnetje zetten.
Linda van der Nat

Winnaars van de Research Award van voorgaande jaren. Van links naar rechts Daan Swarts (2015), Martin Mwangi (2017) en Stan Brouns (2012). © UFW

Voorheen wisselde de het UFW de uitreiking van de Research Award af met twee andere prijzen, de Persprijs en de Outstanding Alumnus Award. Zodoende werd de prijs eens per drie jaar uitgereikt. Dit roulatieschema is herzien, aldus Daniëlle Grashuis van het UFW. ‘Jonge onderzoekers verdienen elk jaar een podium.’

De Research Award wordt uitgereikt op 12 maart, aan het einde van het symposium ‘What is Life’, over ontstaan van leven en het creëren van nieuwe levensvormen. Normaal gesproken wordt de prijs uitgereikt op de dies natalis, de verjaardag van de universiteit. Daar is dit jaar geen ruimte voor omdat de dies in het teken staat van het 100-jarig bestaan van WUR.

In de jury zitten rector magnificus Arthur Mol, Dean of Science Richard Visser, Ymke de Boer (hoogleraar Dierlijke Productiesystemen) en Martin Mwangi, de winnaar van vorig jaar. Hij schreef een wetenschappelijk artikel over het belang van ijzersuppletie in de voeding van zwangere vrouwen in Kenia. Hij is sinds kort hoofd van een onderzoekseenheid aan de geneeskundefaculteit van de University of Malawi.

Tot 22 februari kunnen onderzoekers jonger dan veertig jaar genomineerd worden voor de prijs.