‘Reorganisatie geeft ESG meer slagkracht’

Directie pakt scheve werkverdeling aan. Managementlaag verdwijnt.

De organisatie van ESG gaat op de schop. De vijf centra, waarin de teams van Alterra en de leerstoelgroepen van de universiteit zijn ondergebracht, gaan verdwijnen. Feitelijk verdwijnt een managementlaag. Met name voor de mensen van Alterra verandert het een en ander. De 22 bestaande teams worden samengevoegd tot vijftien nieuwe teams die onder nieuwe namen opereren. De samenwerking met de 21 leerstoelgroepen blijft. Teamleiders en leerstoelhouders krijgen meer verantwoordelijkheid. Volgens ESG-directeur Kees Slingerland is de reorganisatie nodig omdat de huidige ‘jas’ niet meer past. Universiteit en Alterra worden min of meer ontvlecht. De nieuwe en plattere structuur moet leiden tot meer ‘slagkracht’ en meer grip op de planning van Alterra. De werkverdeling is nu scheef verdeeld over het jaar. De druk ligt op het einde van het jaar omdat dan de EL&I-projecten moeten worden afgerond. Andere opdrachten blijven daardoor liggen, terwijl ESG het juist steeds meer van die opdrachten voor derden moet hebben. ‘Het afgelopen jaar hebben we daardoor 1,5 miljoen aan omzet misgelopen’, rekent Slingerland voor. ‘Terwijl de productiviteit aan het begin van het nieuwe jaar dramatisch laag is.’ De nieuwe structuur gaat per 1 april al in. De ondernemingsraad moet nog adviseren.