Rennen voor plek in Batavierenteam

Wie een plekje wil in het WUR-team voor de Batavierenrace moet zich woensdag de benen uit het lijf rennen tijdens de Campus Run. De wedstrijd geldt als scherprechter voor een plekje in het team.
Roelof Kleis

( Foto: Campus Run)De Batavierenrace is een jaarlijkse estafettewedstrijd hardlopen tussen Nijmegen en Enschede over 180 kilometer. Vorig jaar werd het Wageningse universiteitsteam vierde in deonderlinge universiteitenstrijd. En dat is te weinig, vindt teamcaptain Laurelynn Cornfield. ‘We streven ernaar om op het podium te komen.’ En het mooiste zou natuurlijk de eerste plek zijn, een prestatie die voor het laatst vijf jaar geleden werd geleverd.

Kans

De kern van het universiteitsteam bestaat uit hardlopers van atletiekvereniging Tartlétos. Maar iedereen maakt kans. ‘Er zijn veel mensen die zelf hardlopen en niet bij een atletiekvereniging zitten. Er is in principe niemand die zonder deelname aan de Campus Run in de selectie komt’, zegt Cornfield. En daarvoor moet je best een stukje kunnen hardlopen. Mannen moeten de vijf kilometer van de Campus Run volgens Cornfield zeker sneller dan 18 minuten lopen. Voor vrouwen ligt de bovengrens op 21 minuten.

Route-Campus-Run-2017.jpg

De wedstrijd van woensdag over de campus start op het plein voor de Bongerd. De ronde van 2,5 kilometer voert langs het Restaurant van de Toekomst, over de brug bij Forum en door de natte tuin bij Atlas. Deelnemers kunnen kiezen uit een of twee rondjes. En dat zijn dus niet alleen studenten. De Campus Run is er voor studenten, PhD’ers en medewerkers van Wageningen University & Research. Voor de Batavierenraceploeg komen alleen studenten in aanmerking die twee rondjes volbrengen.

Professioneel

De organisatie van de Campus Run pakt de boel professioneel aan. Voor het eerst is er voorinschrijving en officiele tijdwaarneming. De Campus Run start om 19.00 uur. Kosten zijn twee euro bij voorinschrijving en het dubbele voor de nainschrijving ter plekke. De Batavierenrace beleeft op 29 april de 45-te editie. Een team bestaat uit 16 mannen en 9 vrouwen die etappes lopen varierend van. 4-11 kilometer. De wedstrijd begint op vrijdagavond 22.30 uur op de Grote Markt in Nijmegen en eindigt de volgende dag op de campus van de TU Twente.