Studentenleven

Recordbedrag voor glazen huis VHL

Tien studenten van Van Hall Larenstein in Velp hebben zich eind december 24 uur lang opgesloten zonder eten. Dit in het kader van Serious Request, de sponsoractie die radiostation 3FM elk jaar houdt in samenwerking met het Rode Kruis. Vorig jaar haalde VHL 10.000 euro op. Dit jaar werd de 15.000 ruim gehaald.

Op 20 december 2012 betraden tien studenten het Glazen Huis van VHL in Velp. De studenten van de studentenverenigingen Arboricultura en Quercus lieten zich 24 uur opsluiten in een glazen hok in de aula. De studenten die gek genoeg waren zich hiervoor op te offeren hadden flinke hobbels te overwinnen. Ze begonnen de dag namelijk met een kaal glazen hok waarin niets stond, alleen het hoognodige om muziek te draaien. Toeschouwers konden door acties en opdrachten uit te voeren spullen winnen voor de arme studenten aan de andere kant van de glazen wand. Dit alles was natuurlijk niet mogelijk zonder hulp. Daarom kwam vanuit alle mogelijke hoeken hulp, van studentenhuizen die hun steentje bijdroegen tot schoonmaaksters die op te kopen waren in een veiling. Iedereen werkte mee om een zo mooi en hoog mogelijk bedrag op te halen met rommelmarkten, borrels en veilingen. De Hogeschool waar studenten de nacht overbrugden was even omgetoverd tot een kleine variant van Enschede, waar het echte glazen huis stond.

Bij VHL Leeuwarden haalde de personeelsvereniging geld op door broodjes, smoothies en andere lekkernijen te verkopen. Daarnaast werd er onder leraren en studenten flink gecollecteerd en gingen er studenten met een frisse kale kop naar huis wanneer een bepaald streefbedrag werd opgehaald. Gedurende het hele event waren er live-verbindingen tussen de verschillende VHL locaties.

Dat de acties hun vruchten hadden afgeworpen bleek toen het geld werd geteld. Alle VHL locaties samen haalden het gigantische bedrag van 15.701,45 euro op. Ruim de helft meer dan het jaar ervoor.