Recordaantal Wageningse masters ‘top’ in Keuzegids

Van de 27 Wageningse masteropleidingen hebben er 23 het predicaat ‘topopleiding’ gekregen van de vandaag verschenen Keuzegids Masters 2017. Dat zijn er 7 meer dan vorig jaar.
Linda van der Nat

Beeld: Keuzegids.org

Elk jaar publiceert de Keuzegids Hoger Onderwijs de oordelen van studenten en experts over universitaire masters. Wageningen scoort al jaren goed in vergelijking met andere universiteiten, maar de 23 topmasters van dit jaar betekenen een record. De Keuzegids noemt opleidingen ‘top’ als ze een score halen van tenminste 76 punten. Volgens de gids is het onderwijs in Wageningen ‘nog steeds intensief, persoonlijk en zowel uitdagend als toepassingsgericht. In alle vakgebieden scoort Wageningen in deze gids bovengemiddeld – meestal zelfs excellent.’

Allerbeste masteropleidingen

Wageningen staat als enige universiteit met drie opleidingen in de top 20 van ‘allerbeste masteropleidingen’: Plant Sciences (92), International Land and Water Management (90) en Geo-information Science (90).

De Wageningse masters die niet het predicaat topopleiding hebben gekregen zijn Environmental Sciences, Aquaculture and Marine Resource Management, Applied Communication Science en Landscape Architecure and Planning. De laatste opleiding scoort het laagst, maar zit na een koerswijziging in de lift. De opleiding krijgt 64 punten, ten opzichte van 60 vorig jaar en 58 in 2015.

De Keuzegids, uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.), baseert de scores van de masters op de studentenoordelen uit de Nationale Studenten Enquête van 2014 tot en met 2016 en de expertoordelen van de landelijke visitatiecommissie NVAO tot half januari 2017.