Wetenschap - 14 februari 2002

Reclame Dobbelman verrast Wageningen UR

Reclame Dobbelman verrast Wageningen UR

"Dobbelman Duo als beste getest tegen koffie- en wijnvlekken door de Universiteit van Wageningen." Deze slogan uit een reclamespot van het wasmiddel Dobbelman verraste de betrokken personen van Wageningen Universiteit.

"Het overviel mij. Sinds vorige week is dit spotje te zien op de televisie, zonder dat er over gesproken is. Dat is echt heel vervelend", zegt prof. Paul Terpstra van de leerstoelgroep Consumententechnologie en Productgebruik. Hij deed namens Wageningen Universiteit onderzoek naar het wasmiddel Dobbelman Duo. "Destijds hebben we wel over publiciteit gesproken. Zouden we het kunnen gebruiken voor commerci?le doeleinden, vroegen ze. Toen heb ik gezegd dat er wel mogelijkheden bestonden en dat daar verder over gesproken moest worden."

Het onderzoek leverde positieve resultaten op. Dobbelman Duo is het eerste vloeibare wasmiddel op de Nederlandse markt met bleekwerking. Het bleken van wasgoed was eerst alleen mogelijk met een waspoeder. Terpstra: "Het is al heel lang een probleem om in vloeibare wasmiddelen een bleeksysteem te krijgen. Het voordeel daarvan is een betere waswerking op lagere temperatuur. Nu is het gelukt om bleekmiddel in het vloeibaar wasmiddel te krijgen. Het bleekmiddel doet zijn werk pas in het wasproces. Het wordt dus pas actief tijdens het wassen."

Ir Paul van Helvert heeft het spotje nog niet op de televisie gezien, maar heeft inmiddels wel de video opgevraagd. Van Helvert is hoofd marketing en communicatie van het departementsbureau Agrotechnologie en Voedingswetenschappen. Ook hij is niet gelukkig met het spotje, want over die reclamespot is niet gecommuniceerd met de universiteit. "De feitelijke gegevens, de uitkomsten van het onderzoek, worden wel juist weergegeven. Toch willen we ons opstellen als een onafhankelijke wetenschappelijke instelling. Dus je wilt je naam niet aan een reclameboodschap verbinden. Die naam klopt trouwens niet. Wij zijn niet de Universiteit van Wageningen, maar dit zal worden gecorrigeerd."

Binnenkort gaan Wageningen Universiteit en de producent van Dobbelman, Sara Lee Household & Body Care, met elkaar om de tafel zitten. Van Helvert: "Er is geen juridische basis voor eventuele eisen van ons om de reclame uit de ether te halen. Toch zou ik dat natuurlijk het liefst zien." | M.Hk

Re:ageer