Organisatie - 20 november 2008
RESTAURANT
Deze weken zijn ze bezig met een saladebar-project. Er staan nu twee saladebars. Bij de een wordt het groenvoer continu vochtig gehouden. Lijkt mij nogal nat.
Het big-brotherrestaurant heeft al wat leuke dingen gevonden. Of eigenlijk dingetjes. Het is namelijk ‘indicatief onderzoek’ met ‘anekdotisch bewijs’. Dan zijn er te weinig proefpersonen om er statistisch chocola van te maken.
Zo hebben ze ons dezelfde kipburgers voorgeschoteld met verschillende bordjes erbij. Mannen namen de burger die ‘nieuw’ was. Vrouwen kozen voor het ‘dierenwelzijn’. Wij mannen blijken zelfs gevoeliger voor de kleur van het servies. Koffie in bruine koppen smaakt het sterkst, vinden mannen. Vrouwen trappen daar niet in.
Dit zijn leuke weetjes voor een feestje, maar onthoud ze niet te lang. U weet wel: anekdotisch bewijs.
En in die anekdotes zit kennelijk geen toekomst. Het Restaurant lijdt stevig verlies. Vorig jaar was het idee dat de Unilevers en Danones van deze wereld er nieuwe producten zouden laten testen. Maar het blijft stil bij het DLO-clubje. De universitaire Wageningse voedingsgroepen moeten nu het verlieslijdende consumentenlab gaan redden.
En de gemaakte schulden dan? Nou, publicitair is het restaurant een grote hit. Tot in de VS en Azië hebben kranten het restaurant gemeld. Wageningen staat op de wereldkaart en dat is wat waard. Stuur gewoon een rekening naar de afdeling communicatie. Gaby van Caulil
Zie ook pagina 8: Magere toekomst