Wetenschap - 5 juli 2001

Profiel: Quintrix

Profiel: Quintrix

Aantal werknemers: Twee fulltime, vijftien parttime. Quintrix maakt uitsluitend gebruik van ervaren, door de wol geverfde trainers en consultants, die 'grijs zijn aan de slapen'.

Jaaromzet: 1,6 miljoen gulden.

Locatie: Costerweg 5, Wageningen.

URL: www.quintrix.nl.

Rechtsvorm: BV.

Taakveld: Quintrix verzorgt trainingen, die het middelbaar en hoger kader bijvoorbeeld beter leren leidinggeven, vergaderen en omgaan met de media. Quintrix levert die cursussen vooral aan 'A-merken', zoals Microsoft, Unilever, de KNVB, Wageningen UR en Compaq.

Toekomst: Het accent verschuift in de richting van individuele consulten en hulp bij de strategiebepaling. Daarnaast denkt Quintrix aan zakelijke allianties, waardoor het aanbod verbreedt.

Uitdaging: Quintrix streeft naar langdurige relaties. Die blijven echter alleen goed als het bedrijf zijn trainingen aanpast aan de veranderingen bij de organisaties.

Relatie met Wageningen UR: De wortels van Quintrix liggen bij Wageningen Universiteit. Daar maakte het bedrijf zich al in 1988 van los. Nog steeds haalt Quintrix ongeveer twintig procent van zijn omzet uit Wageningen UR. Quintrix geeft mediatrainingen en leiderschapstrainingen aan Wageningse onderzoekers en beleidsmakers. Steeds vaker werkt Quintrix voor de instituten.

Hij is net terug uit Japan. Daar heeft Ton van Rhoon, de directeur van Quintrix, lezingen gegeven, maar ook zijn cli?nt, de scheidsrechter Dick Jol, bijgestaan. Van Rhoon leerde Jol kennen via trainingen die hij voor het betaald voetbal verzorgde. Is het nu al zover dat zelfs scheidsrechters hun eigen adviseurs nodig hebben? "Nederlanders vinden dat al snel. Maar die hebben geen kijk op de realiteit van iemand als Jol. Als hij in de finale van de Champions League na anderhalve minuut al een penalty weggeeft, loeien de spelers, de bezoekers en twee miljard tv-kijkers hem uit. Onder die onmogelijke omstandigheden moet hij een topprestatie leveren. Ik help hem daarbij."

Van Rhoon is trots op zijn activiteiten in het betaald voetbal. Het geeft zijn bedrijf cachet. Maar dat doen zijn cursussen in Wageningen ook. Want zodra hij de Grebbeberg over is, ziet Wageningen er groter uit dan in Wageningen zelf. "Het maakt indruk als ik vertel dat we ook voor Wageningen werken. Overal is Wageningen een heus A-merk. Behalve hier." Voor een deel komt dat omdat veel Wageningers het nu zwaar voor de kiezen krijgen. "Negen van de tien mensen die ik in mijn cursussen heb, zijn harde en gemotiveerde werkers. Sommigen van de mensen die ik heb leren kennen, waren zelfs voortrekkers van de veranderingen. Toch zijn sommigen van hen als eersten uit de boot gevallen. Dat is moeilijk te verteren."

Wageningen maakt een pijnlijk proces door. Het verandert van een 'ambtelijke' organisatie, waarin alles draait om regels en procedures, in een 'resultaat-gerichte' organisatie, die mensen en afdelingen niet meer zozeer afrekent op de manier waarop ze de zaken aanpakken, maar op het eindproduct daarvan. "Vooral voor de mensen in de ondersteunende diensten is dat een hele omslag. Daar kraakt het Wageningse schip het hardst."

Quintrix is gespecialiseerd in het soort veranderingsprocessen zoals Wageningen UR nu doormaakt. Zo'n zes jaar geleden zat de hygi?nedivisie van Unilever bijvoorbeeld in een crisis. De afdeling verkocht onder andere wasmiddelen aan gemeenten, ziekenhuizen en kazernes. "Maar de dienstplicht werd afgeschaft, ziekenhuizen gingen fuseren en gemeenten gingen bezuinigen. De hele branche ging onderuit. De zestig monteurs en zestig verkopers moesten anders gaan werken. Ze moesten zichzelf en hun producten opnieuw gaan verkopen." Quintrix verzorgde de cursussen die de verkopers daarbij hielpen. | W.K.

Re:ageer