Wetenschap - 6 september 2001

Profiel: Green Dino

Profiel: Green Dino

Aantal werknemers: 13 (inclusief stagiairs).

Jaaromzet: 1,5 miljoen gulden.

Locatie: Generaal Foulkesweg 5, Wageningen.

URL: www.greendino.nl, www.virtual-reality.nl.

Rechtsvorm: BV.

Taakveld: Green Dino maakt 'driedimensionale' programma's en apparatuur. Daarmee kunnen wetenschappers bijvoorbeeld levensechte modellen van moleculen maken, winkeliers winkels opzetten waar surfers ook 'echt' met hun winkelkarretje doorheen kunnen lopen en musea hun kunstschatten ook via het web toegankelijk maken.

Toekomst: Green Dino wordt misschien een 'spin in': het bedrijf is in gesprek met Wageningen UR, dat ge?nteresseerd is in de 3D-technologie waarin Green Dino zich heeft gespecialiseerd. Green Dino wil zich op zijn beurt toeleggen op research and development, en heeft de afgelopen jaren gemerkt dat het op de markt ondoenlijk is om een kwart van het budget aan R&D te besteden.

Probleem: Green Dino moet groeien, al was het alleen maar omdat de opdrachtgevers meer vertrouwen hebben in grote bedrijven. Relatie met Wageningen UR: De oprichters van Green Dino waren oorspronkelijk landschapsarchitecten, die met 3D-software experimenteerden. Inmiddels werkt Green Dino samen met Wageningse leerstoelgroepen, het LEI, ATO, Imag en Alterra.

Tijdens Enschede of Volendam werd nog eens pijnlijk duidelijk dat brandweermannen en hulpverleners zich niet kunnen voorbereiden op rampen. De enige training die politiemensen, ambulancepersoneel en militairen kunnen krijgen zijn andere, echte catastrofes. Met de 3D-soft- en hardware van Green Dino is daar iets aan te doen. De hulpverleners krijgen een virtual reality-bril op, zodat ze 360 graden om zich heen kunnen kijken. Dezelfde technologie stelt werkgevers in staat om nieuwe employ?s in te werken op machines. Zonder dat het nodig is om de echte machines los te koppelen en een productielijn stil te leggen. En zonder het risico dat de zaak in de soep loopt.

Schrijvers, journalisten, toekomstvoorspellers en filmmakers hebben in de jaren negentig uitvoerig over de mogelijkheden van 3D-technieken gespeculeerd. Er ontstond in die jaren zelfs een heus filmgenre (Strange Days, Nirvana) waarin virtual reality centraal stond. Toch is de ontwikkeling van de 3D-technologie niet zo hard van stapel gelopen als je zou verwachten. "Hoewel virtual reality in de jaren negentig in het middelpunt van de belangstelling stond, is de daadwerkelijke ontwikkeling maar moeilijk van de grond gekomen", zegt Jorrit Kuipers, directeur van Green Dino. "Dat komt onder meer door de opkomst van het internet. De budgetten van de bedrijven zijn veelal aan internet opgegaan." Een andere factor waren de aanzienlijke kosten. Een computer met de grafische kaarten die voor 3D-simulaties nodig zijn, kostte twee jaar geleden nog een half miljoen. Inmiddels kunnen spelletjeskaarten van vijfhonderd gulden bijna hetzelfde.

Kuipers, die samen met een studievriend Green Dino in 1992 oprichtte, heeft ook gemerkt dat alleen een researchbedrijf, dat nieuwe producten ontwikkelt, op de markt voor VR-technologie kans van slagen heeft. "Onze klanten willen een product waarmee ze kunnen experimenteren, en zijn niet ge?nteresseerd in diensten zoals advies. Architecten die bij ons inkopen, hebben bijvoorbeeld al een systeem waarin ze hun huizen driedimensionaal hebben opgeslagen. Ze willen van ons alleen een applicatie waarmee ze vervolgens in hun huis kunnen rondlopen.

"Ik mag wel zeggen dat we in Nederland toonaangevend zijn", zegt Kuipers. "En misschien ook wel daarbuiten."

Op de komende Floriade, waar Wageningen UR een bijdrage zal leveren, zullen op verschillende locaties 3D-scheppingen van Green Dino te zien zijn. Voor het onderzoeksinstituut Imag bouwt het bedrijf tenslotte een heuse game. | W.K.

Re:ageer