Organisatie - 26 april 2007

Proefschrift houdt nijlbaars in schap AH

Supermarktketen Albert Heijn wilde vorig jaar stoppen met de verkoop van nijlbaars uit het Victoriameer. De resultaten van een promotieonderzoek naar mogelijkheden voor duurzamer visvangst overtuigde de supermarktketen om dat niet te doen.
Na het uitkomen van de documentaire Darwin’s nightmare waarin de niet-duurzame vangst van nijlbaars aan de kaak wordt gesteld, was Albert Heijn van plan om die vis niet meer te verkopen. Dr. Emma Kambewa, die op 11 april promoveerde bij de Wageningse leerstoelgroepen Marktkunde en consumentengedrag en Productontwerpen en kwaliteitskunde, overtuigde de supermarkt om toch door te gaan.
Kambewa onderzocht de internationale keten rond nijlbaars. Ze bekeek vooral mogelijkheden voor duurzamer visvangst in het Victoriameer. De visstand loopt terug, waardoor vissers vaker fijnmazige netten gebruiken waarmee ze ook ondermaatse vis vangen en de visstand verder onder druk zetten.
Kambewa ontdekte dat vissers contracten willen afsluiten die hen verplichten om met grovere netten te vissen, als ze die netten erbij krijgen, of koelijs, of informatie over de mogelijke prijs voor hun vis. Aan de andere kant zet druk van milieuorganisaties op supermarkten deze aan tot duurzaam inkopen, concludeert Kambewa.
John Oosterhuis, voormalig kwaliteitsmanager van Albert Heijn, is overtuigd. Bij een symposium bij zijn afscheid van Ahold vorige week, legde Oosterhuis uit dat Kambewa’s onderzoek hem en het management van Albert Heijn had overtuigd om nijlbaars in het schap te houden. Als afscheidscadeau vroeg hij de aanwezigen om een bijdrage aan een kleinschalig project van Kambewa dat de vissers rond het Victoriameer steunt.

Re:ageer